Write the Problem on a Label
Returning to what you said about being shocked when Yokoi-san called you negative, did you change afterwards?
No, circumstances were a little different then. We weren’t members of the same team. It was a conversation we had while working separately, but toward the same goal.
His words did shock me, though. At the time, I don’t think I was the type to aggressively head for a solution the way I do now. If I had been on a team of which Yokoi-san was the leader, it would have not been very easy for me.
But by nature I’m the type to assemble reasons against something rather than reasons in favour of it. As I thought about what Yokoi-san said, I gradually came to understand myself better.
That’s the way I think about things. If I do this, it’ll turn out like this, but if I do that, it’ll turn out like that. I imagine all the worst case scenarios.
You’re able to assign a ranking to the size and influence of various drawbacks. That’s important, isn’t it?
If you think for yourself about what’s wrong with your idea, and you understand the reasons why it’s no good and get a handle on the problem, then you’re sure to be able to use that idea sometime.
That’s right. It’s a waste if you just say, “Oh, that idea’s no good,” and forget about it.