Bringing Video Games Home
Today I would like to “ask” two seasoned experts in the video game industry. This 13th September marked the 25th anniversary of the release of the game Super Mario Bros. Thanks to the continued support of the series by its many fans, Super Mario is still doing great a quarter of a century after his first appearance. Nintendo is currently holding a 25th anniversary campaign, to show gratitude to everyone who has supported the series over the years. As part of that campaign, I would like to ask the two of you about what went through your minds as you witnessed the creation of Mario, as two core members of the company who were there when Nintendo turned from a playing card company to - in an unexpected turn of fate - a toy company, and then found electronics, transforming itself further into a video game company. I believe that leaving a record of this in some kind of form for future generations will have important historical significance. That is why I asked you two to join me for this session of “Iwata Asks”.
When the Famicom (short for Family Computer, the Japanese equivalent of the Nintendo Entertainment System) came out, Imanishi-san was heading the General Affairs Department, and later he became general manager of the Corporate Communications Division. Uemura-san was in charge of hardware development. The yellow Super Mario cartridge stuck in this white and dark red console set a record for the number of copies sold that has never been beaten in Japan.
As far as the number of game consoles goes, the Nintendo DS has outsold the Famicom, and when it comes to games, Wii Sports1 has sold more copies around the world, but when it comes to the number of packaged copies of a game sold in Japan, Super Mario Bros. still far surpasses all other games. 1 Wii Sports: A sports game including simulations of tennis, golf, bowling, baseball and boxing. In Japan the game was released simultaneously with the Wii console in November 2006. In Europe it was bundled with the Wii console which went on sale in December 2006.
Uemura-san, first I’d like to ask you about the birth of the Famicom. How did development of it begin?
What a task! (laughs) Hmm... Where should I begin? I suppose it started when former Nintendo president Yamauchi-san called me at home once. This is a fact. He said the good sales of Game & Watch2 wouldn’t last very long. 2 Game & Watch: Beginning with the release of Ball in 1980, and lasting until 1984, 59 titles appeared, selling 43.4 million games worldwide.
Yes. Yokoi-san3 was in charge of the Research & Development Department 1, which was developing Game & Watch. The number of workers he had was increasing. Meanwhile, I had the Research & Development Department 2, whose numbers were decreasing, so I had time on my hands and was going home fairly early. (laughs) 3 Gunpei Yokoi (1941-1997): While at Nintendo, he played a central role in developing such products as the Game & Watch handheld electronic games, the Game Boy handheld system, R.O.B. (Robotic Operating Buddy), and the game Dr. Mario.
Yeah. (laughs) But there really wasn’t anything to do! I even wondered if Yamauchi-san had called me out of consideration for that. He said the next thing would be video games for play on home television sets and asked if my department would develop them. But such games had been around for awhile.
Even Nintendo had released TV Game 6 and TV Game 15 4, which had built-in games rather than external cartridges. 4 Color TV Game 6 and Color TV Game 15: Released in Japan in July 1977. The consoles held, respectively, 6 and 15 games such as tennis or ping-pong.
I understood that it would be an extension of those, but Yamauchi-san made various stipulations. He said the games wouldn’t be built-in, but rather we would adopt the cartridge system, which was just then becoming mainstream. What’s more, he told me to make a machine that wouldn’t have any competitors for three years.
It wasn’t like Nintendo possessed some secret weapon, so from the point of view of an engineer, it was impossible.
At the time, Nintendo had a competitive advantage with Game & Watch, and he wanted me to create the same situation with home video games.