The Culture of Kyoto
What do you think is the reason you have been able to keep working together for 25 years, a whole quarter of a century?
I wonder if we think we should let each other thrive because it works out for our own benefit. (laughs) Sort of like the relationship between clownfish and sea anemones.19 19 The relationship between clownfish and sea anemones: An example often used to explain symbiotic relationships. Clownfish live near the tentacles of sea anemones. The clownfish can hide from natural enemies there and the sea anemones feed on the clownfish's leftover food, so they each benefit from the other.
You each respect each other for having what you don't, and you exist in a three-way symbiotic or standoff relationship. (laughs)
And we go out to eat together, order the same dishes, say, "This tastes good!" as we eat, and get along well. (laughs)
The other day, we ordered a load of rice crackers from Awaji Island and talked over a bunch of stuff as we munched on them. (laughs)
Thank you. This is my final question in this series of five "Iwata Asks" interviews on the 25th anniversary of Super Mario Bros. I'd like to hear what you hope to achieve in the future with the Super Mario Bros. series.
I think New Super Mario Bros. Wii firmly established the idea of everyone in the family playing together.
Yes. I think families played the original Super Mario Bros. together, too. I feel like New Super Mario Bros. Wii suddenly brought us back to that time, and expanded upon it.
Since I'm in charge of putting music into the finished game rather than making the game itself, it's hard for me to say what kind of games we should make, but I really want to make good music. When an even more fun game appears, I want to put in even more fun music.