You all grew up with Super Mario Bros. as players but later became video game developers. What brought that about?
When I graduated from university, I only wanted to apply to one company, and that was Nintendo.
When I was in university, I was involved with filming a movie, and once while waiting to film, I was competing with the performers and others on Nintendo 64 games, and it was fun. I was part of the Super Famicom generation, so I had been playing video games forever, but all the Nintendo 64 games were really fun. I thought that, if possible, I wanted to work for Nintendo and develop fun products like that.
I originally wanted to be a designer. Games in 3D were just getting popular, and I had studied 3D along with filming movies. Once I joined Nintendo, I wanted to be a 3D designer, but as soon as I joined the company, (Takashi) Tezuka-san9 said he wanted me to be a planner. 9Takashi Tezuka: General Manager of the Software Development Department of Nintendo's Entertainment and Analysis Division. One of the developers of Super Mario Bros.
Maybe it was because my art was no good. (laughs) The first game I worked on was Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 310 for Game Boy Advance. 10Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3: An action game released for Game Boy Advance in July 2003 as a remake of Super Mario Bros. 3, originally for the Famicom system.
Yeah. But the game was already almost finished and all that was left was debugging and thinking up new kinds of play for the Card e-Reader Plus .
The e-Reader11 was a peripheral device for Game Boy Advance that read cards with 2D barcodes printed on them. The Card e-Reader Plus was a newer model that could connect with the GameCube and other Game Boy Advance systems. 11Card e-Reader: An accessory for Game Boy Advance released in Japan in December 2001. This device read 2D barcodes printed on e-cards, allowing the player to enjoy minigames and to add new data. The Card e-Reader Plus, which could connect with the Nintendo GameCube and other Game Boy Advance systems, was released in Japan in June 2003.
Yeah. I thought about using it to add levels and show Super Skills movies. So when Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3 was finished, I focused on making Super Skills movies for Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3 with the Mario Club.12 12Mario Club Co., Ltd.: Test plays and debugs software being developed by Nintendo.
Yeah. I wasn’t really that good at video games, but (Shigeyuki) Asuke-san13, who later directed New Super Mario Bros. Wii, took care of me. However, Asuke-san had extremely high expectations for the quality of the Super Skills movies. He’d be like, “Be sure to go down the very centre of the pipe!” and “Don’t jump any more here than is necessary!” And then, just when I thought I’d done a good job, he’d pan it, saying, “It doesn’t look like a real person played it.” 13Shigeyuki Asuke: He is in the Software Development Department, Entertainment Analysis and Development Division.
It looked so smooth that it didn’t look like you’d actually played it! (laughs) I heard that Asuke-san’s demands were so strict that someone on the staff actually wept.
Everyone talked about the Hint Movies in New Super Mario Bros. Wii, but it was tough, schedule-wise, and there was talk we should leave them out. Because of my experience seven years earlier, though, I thought they were a great feature, so even if making them would be hard, I thought we should include them.
Your experience crying as you and Asuke-san laboured over them seven years earlier led to the Hint Movies in New Super Mario Bros. Wii.