What was Ricoh calling about?
Not two months. I wanted to check out every possibility, so I paid the factory a visit, and it just so happened that the person who had taught Nintendo the circuit design for Nintendo’s video games a while back for TV Game 6 and TV Game 15 was there. He said, “Let’s do it!” However, without an idea of what kind of console we wanted to make, without something to aim for, we couldn’t move forward, so I asked - thinking he would probably say no - if he could make something that could run Donkey Kong .5 5 Donkey Kong: An arcade action game that appeared in 1981. The Famicom version was released simultaneously with the console in July 1983 in Japan. In Europe the game was released for the NES in October 1986.
So in other words, you asked if he could put the arcade version of Donkey Kong that ran on the large arcade circuit boards with lots of integrated circuits into a small, one-chip device.
Yes. When I think about it now, I think I was spot-on in asking “Can we make Donkey Kong?” rather than “Can we make a circuit like this?” It seems like the engineers at Ricoh were starving for the challenge of working on some new technology. Even more important to them was the idea that if they worked at it, they could take Donkey Kong home! (laughs)
To be honest, at that time there wasn’t anything to write up as specifications, so we decided to start by actually putting together something to see how well we could recreate Donkey Kong.
That’s right. And at the same time, we had software developers like Miyamoto-san, so we were able to make suggestions, saying things like “it should, at the very least be able to do this.” We preserved the essence of the original and were able to draw upon the maximum amount of talent by discussing all together how the game could be somewhat simplified.
Nintendo had three strengths at that time: the product Donkey Kong belonged to it, the game’s developers belonged to it, and so did the hardware engineers who had made the system board for the arcade version.
It probably wouldn’t have gone anywhere, and Yamauchi-san would have given up in frustration or we’d have bought an IC (integrated circuit) chip from somewhere else.
Yes. We might have just made something normal that would have faded away before long. But I don’t think we could have accepted that. At the time, the game we liked more than any other was Donkey Kong, so we wanted to use that no matter what it took.
After all, Yamauchi-san had told you to make a console that no one could compete with for three years.
Imanishi-san, next I’d like to ask you something. As Nintendo was tackling development of the Famicom, you weren’t directly involved with development, but you were lending support in a number of ways from the sidelines to see that development went smoothly. What did you think of the challenging work they had undertaken?
When work on the Famicom began, I hardly touched it at all. You see, Game & Watch was experiencing a number of difficulties.