Yes, that’s right.
Because making a video game involves lots of people. It’s not just that there are more opinions flying around, but the whole situation gets more complicated. When lots of people focus on quality and get hung up on the negative, it’s not so bad because at least there are plenty of suggestions being passed around, but people who try to be mediators also show up and say stuff like, “In the end, isn’t that the same as what Miyamoto-san is saying—like the opposite side of the same coin?”
When that begins, it’s worse than being negative. That’s why I think you have to think like a man and woman before their wedding ceremony. The more they think about the venue, seating and gifts from a variety of perspectives, the more complicated it gets. But if they return to the simplest point, what’s most important is the question of whether they will or will not get married, right?
That’s so true. They may disagree, but somehow they have to agree. Some people just disagree without ever thinking that they must eventually agree. That really jams up what needs to get done.
Why is that? Are they looking for approval or something? Do they think that if they complain, then you, or someone, will do something to resolve the situation?
When it gets really bad, I boil it down in stark terms, saying, “If that’s your attitude, shall we go that direction?”
I say, “If you don’t go to that direction, we have no choice but to go this direction.” After all, we have to move forward as a team.
That’s hard. I think deciding on a final solution is understanding the sense of urgency, of feeling the need.