Speaking of the sound effects in Super Mario Bros., the jumping sound is another distinctive one. How did you make that? In the real world, you might make a noise when you kick off the ground, but you don't make a “♪pyoing” sound in the air!
I think I was being a pain, saying, "Do you really need a sound for jumping?" (laughs) In the end, I played the game and came up with a sound that would match what was happening on-screen.
We could have used fruit or something, but I thought that if fruit came out in a place where there are turtles and crabs, the players would think they were in danger and run away. When I tried to think of something that anyone would definitely want if they saw it, I knew that money was just the thing!
Coins first appeared in Mario Bros. It's amazing how they have continued to be such an important item all the way up through the recent New Super Mario Bros. Wii. What do you think is the reason that things like that haven't grown old even though 25 years have passed since the birth of Super Mario Bros.?
But there's a lot in the basic structure that became the original model for later games. And 25 years later, a lot of those elements are still around. Like the coins we were just discussing. I think there must be some reason that the series is still alive and well as an amusement with those older elements still present within it.
First of all, I think it's because we make each Super Mario Bros. game to suit the times. Game operation is one example of something that's different each time. I worked on development of Super Mario Bros. 3 15 and Super Mario World 16 as director, and I made those games with the feeling that we should add lots of new things. 15 Super Mario Bros. 3: An action game released for the Family Computer System (Famicom) in October 1988 in Japan. 16 Super Mario World: An action game released simultaneously with the Super Famicom system in November 1990 in Japan.
The players' expectations for what Super Mario Bros. would do next was a hurdle that you made a conscious effort to overcome.
Yes. When we made New Super Mario Bros. for Nintendo DS 17, we added new elements, like the giant Mario, but we made it with a slightly different attitude than we had when working on Super Mario World. To reach that point, we had added lots of interesting ideas along the way, so I didn't think there was a need to add in all kinds of new stuff to the point where it stopped being a Super Mario Bros. game at all. Rather, we thought it would be enough if we made the kind of game that made you want to try again when you missed a jump to get past something. 17 New Super Mario Bros.: An action game released for the Nintendo DS in May 2006 in Japan.
Messing up, but then thinking, "I'll try again," is something that has never changed in Super Mario Bros.
Yeah. Of course, when we were making Super Mario Bros. 3, it was important to add in lots of new elements, but I also think Super Mario Bros. has stayed popular precisely because we have preserved the original foundation.