Kondo-san, what did you seek to do when you first started making the music for Super Mario Bros.? When it comes to Super Mario Bros., a lot of people think of the Ground Theme . How did that song come about?
I'd been playing the game ever since the experimental stages. I remember it made a strong impact on me when I first saw the Super Mario Bros. prototype and the player-character moving around in it was bigger than any I'd ever seen before.
A lot of the time during the early days of the Famicom, you wouldn't be told to put in the sound until about a month before completion.
If we put in the sound later, the CPU would not be able to process all the data properly, which could pose a big problem. So we decided to put some sound into the prototype, even if it was temporary.
Oh, that's right. You do use the CPU to generate sound, so when you put in sound back then, sometimes the CPU, which was just barely keeping up, wouldn't be able to keep up anymore. Super Mario Bros. was a grand culmination of previous games, so you had to be thoroughly prepared when it came to the sound as well.
So I started on the music, but the first song I finished wasn't the Ground Theme.
(reading the specifications) The notes for the Ground Theme say, "Above ground, Western-sounding, percussion and a sound like a whip." That isn't at all like the actual song! (laughs)
But it also says to make above ground sound fun, which is accurate. And it says the music should be a little dark underground and have bubbly sounds under the water.
It was easy to imagine what the Underwater Theme should be like. That was easy to make, so it was the first song I finished. Then I made the Ground Theme, and like I said in the session of Iwata Asks - Super Mario All-Stars, the first version I made didn't go over well at all.
Right. I tried to match it to the blue sky and greenery in the background, but it didn't match the rhythm of Mario's running and jumping, so people said it didn't feel right.
That's right. Then, when I actually played the prototype, I made the current song.