Matsuura-san, do any of the Super Skills movies that you thought up particularly stand out to you?
Oh, right. The Yoshis swallow Luigi and pass him around like they’re playing catch.
Right. I proposed that and it got included among the Super Skills movies. The debuggers and I had a good time recording that one. Then there’s the one on the level where Bullet Bills fly in from left and right and Mario rises up vertically.
Right. We had a different Hint Movie recorded for that level where you just went up by propeller, but when Amano-san sent us something he had recorded, we figured, “This is much better!” (laughs)
Yeah. So we scrapped the first Hint Movie we had thought of and went with Amano-san’s.
But then I was the one who almost cried! The video I had sent to Matsuura-san was incomplete. So then, while continuing my regular work, I had to complete that Hint Movie!
I see. (laughs) Fujii-san, could you tell us what made you become a video game developer?
When I was little, I learned piano, but I hated to practice. All I would do is remember the songs that appeared in video games and play around with those. I would often play the Super Mario Bros. songs, and as I played them over and over, I stopped simply trying to play the songs and began to think that I’d like to put songs to video games or stories.
You could say that was the handiwork of (Koji) Kondo-san.17 17Koji Kondo: He is in the Software Development Department, Entertainment Analysis and Development Division. He has worked on the sound for the Super Mario Bros. and The Legend of Zelda series. One of the developers of Super Mario Bros.
Yeah. (laughs) When I tried to play the Super Mario Bros. songs, they were pretty difficult, so I played them over and over. Then when I got bigger and started thinking about my future, I remembered that and thought about going into work involving music. I thought it would be fun if I could make music like the music in video games that had excited me when I was child. Perhaps another reason I thought that was because I remembered video game music more than any other kind of music.
I played Super Mario All-Stars on Wii with my friends and even remembered all the music for games I didn’t have. I noticed myself singing the music as others played and I thought it was amazing how well I remembered it.
I thought sound production was incredibly interesting work. Before I came to Nintendo, I thought you just sat around alone coming up with songs, but I was pleased when I realised that actually a lot of the time the planner and programmer and designer are close at hand for consultation as you work.