Super Mario and a Bicycle
Why do you think Super Mario has continued to be such a central character in video games for so long?
That's a tough question, but I think it involves a build-up of trust. Those who played Super Mario games as a kid now have kids of their own, and when their kids say they want to buy the next Mario game, parents won't hesitate to buy it. I think it's because customers have the impression that it will always be a safe buy.
I agree. Throughout the 25-year history, there are different generations who grew up playing these games, and they might remember being hooked as a kid, or feel very nostalgic about them. And I've heard a lot of people from the Famicom generation say that when they bought New Super Mario for Wii, they were able to play together with their children.
And it's not always the same old thing. As we talked about earlier, we're always thinking of changes to make.
Which means people who played a long time ago can buy a new Mario game, and be surprised or amused by the fresh gameplay elements, which I think adds a new layer of trust. And I'll bet children of today can still have a lot of fun with the first-generation Mario games.
That's true. Today's youth can still play the Mario games from way back when, while the Famicom generation can pick up a new Mario game and play it right away. I was talking to Sugiyama-san the other day when we did an Iwata Asks - Super Mario All-Stars, and he told me that once he took out the Mario All-Stars from his closet and started playing for the first time in years, his "fingers remembered" how to play.
I like to think of it like riding a bicycle. When we learn to ride a bike as a kid, we fall over a number of times but eventually get the hang of it. Then when we get on one again for the first time in years, it comes right back to us. It's a similar situation with Mario games. After 10 years, or even 25 years pass without playing, we can get right back on the "bike" like it was yesterday.
For example, even if the bike has three wheels all of a sudden, you still know how to peddle if you want to move forward.
Even if the bike is really fast, or if it's really old and low to the ground, your body remembers that by peddling you're sure to move forward.
In the case of Mario, pressing the A Button to jump is something that never changes.
Right, some elements of the game never change, just like the flagpole we talked about earlier, and the basic control scheme is set up so that your fingers can "remember" how to play any generation of Mario game. I think that gives players a nostalgic feeling - being able to play the same way as before. And for people who want to ride a fancy bicycle like a road bike, it would be like picking up a 3D Mario game, and when actually playing they'll see that it's also all about moving forward to reach the goal.
Even the younger generation who've only played new Mario instalments can pick up an older Mario game and know how to play it right away. I'd say your "bicycle theory" is a pretty convincing one, Koizumi-san. Thank you for that. I'd like to wrap this up by asking all of you how you'll be involved with Mario in the future, and what you'd like to see the Mario games become from here on. Let's start with you, Kimura-san.