If you’re careless about your input, your output won’t be any good. All our various topics so far are connecting.
In that case, I think it’s even more important to have a standard for saying, “I don’t want this!” or “I want this!”
That’s different for each person, so I don’t think you can say what is absolutely right, but if your own sensibilities are vastly different from the norm, the input you’ve gathered won’t be any use. In that case, when you talk about the consumer mind, you just won’t make any sense.
I think so. I’m not working that hard at all. (laughs) But for some reason, people say I have a standard consumer’s sense for things. I’m thankful for that. I think it’s very important.
Iwata-san always says I’m a natural born master in behavioural economics. I haven’t studied behavioural economics, I just have standard sense as a consumer.
You haven’t studied behavioural economics, so behavioural economists must have been studying you.
Someone who’s different will, of course, reach different conclusions. A game will turn out differently when it’s made by someone who’s really into video games. And, for example, when someone who loves collecting fan merchandise and has spent hundreds of thousands of yen doing so ever since they were a little kid comes up with a plan, they come up with something that no one would buy. If you don’t change your standard, no matter your input, your output will turn out differently.
You’ve really got that down. When you’re not here, Iwata-san and I have these conversations about how hard you work for the neighbourhood association.
In other words, each person has their own vessel of a certain size. No matter how the world changes around you, learn to live at your own capacity.
I do have that side to me. I don’t really chase after the “American Dream” - that idea of continually changing with success.