Yeah, there were "obstacles" back then, not "enemies." I remember we used that term when we shifted the arcade version of Donkey Kong 6 over to the Famicom. Originally it was "things that get in the way." 6 Donkey Kong: An arcade game that appeared in 1981. The Family Computer System (Famicom) version was released in 1983 in Japan.
We called them “ojamamushi” (nuisances). But once, when interpreting to overseas staff, someone asked what kind of an insect (mushi) an ojamamushi is. It was a serious question, and I had no idea how to answer.
Or “shogaibutsu” in Japanese. Thanks to Nakago-san holding on to all this stuff, we can learn a lot even 25 years later. (laughs)
Hmm, at this point it's not a rocket that he's riding, but a cloud. About when was this written? There's no stamp with the date.
Tezuka-san was a new guy back then, but he said whatever he wanted, like, "I want to fly around the sky on a cloud." I'd say, "Well then draw it!"
Tezuka-san, you joined Nintendo in April of 1984, the year after the Famicom came out.
Super Mario Bros. was completed your second year at the company, so when the first plans were drawn up, you two were still new guys in your first year.
Back then, before Tezuka-san came, I was doing all the design work myself, so it was a big help just to have another designer. (laughs) When they joined, I was partway through Devil World 7, so I had them help me with that. 7 Devil World: An action game released for the Family Computer System (Famicom) in October 1984 in Japan.
After that, Nakago-san and I worked together making Excitebike .8 I had Tezuka-san polish up the art I did, and we started in on Kung-Fu9, but Tezuka-san... 8 Excitebike: A side-view racing game released for the Family Computer System (Famicom) in November 1984 in Japan. 9 Kung-Fu: An action game released for the Family Computer System (Famicom) in June 1985 in Japan.
By the way, were you originally supposed to work on music when you joined Nintendo?
Yeah. But there were some before us, like Hirokazu Tanaka10, who did music along with programming. 10 Hirokazu Tanaka: Hirokazu Tanaka worked at Nintendo as a composer and was responsible for the music for many titles, including Balloon Fight, Dr. Mario and EarthBound. He is currently the president of Creatures Inc.