Gestures in the Night
Kimura-san, you came on board a little after Konno-san and Eguchi-san, and you experienced Miyamoto-san's attention to detail, right?
That's right. As I was saying a little earlier, I was working on all four instalments in the Mario Advance series, and I personally thought New Super Mario Bros. for the Nintendo DS would work well as "5" in that series.
Yes. After we released Mario Advance 4, people were asking if a "5" in the series would be released. That's right when the Nintendo DS came out, which was perfect timing, so I thought if we're going to make it, it should be a new title.
So basically, if the Mario Advance series was never created, New Super Mario may have never been released.
By the way, since we're talking about Mario Advance, I remember when I first came to Nintendo and I was looking at a list of some of the Game Boy Advance titles under development. I noticed there weren't any Mario titles on the list, so I said, "Miyamoto-san, let's make a Mario game too." And that's how the Mario Advance series got started.
Oh, that's right. When it came to Mario software for handheld systems, the Mario Land 23 series was the only thing going at that time. Anyway, we made New Super Mario for the DS, and started development on the Wii version of New Super Mario right after finishing that. Shortly after the development of the game started, Miyamoto-san started to be deeply involved with it. 23Super Mario Land: An action game released for the Game Boy in April 1989 in Japan. In 1992, a second title in the series was released called Super Mario Land 2: 6 Golden Coins, and Super Mario Land 3: Wario Land was released as the third instalment of the series in 1994.
He was involved with that game for a long time. I mean, he'd go on site and hardly ever come back. That's probably the longest he's spent on a game since I became president.
Anyway, that's when I first got a direct taste of Miyamoto-san's attention to detail. For example, when we decided to add the multiplayer feature, I thought if two players could play at once it would be enough.
First of all, what was important was to have simultaneous gameplay in a side-scrolling Mario game, regardless of the number of players. And as a little side information, I have a son, and I personally thought it would be fun enough if my son and I could play a Mario game at the same time.
Then there were no plans to add Toad to the mix for four-player action at first.
He made it clear he wanted four-player action, so we hastily changed it to a four-player compatible system.