The Troubled Early Days of Famicom
Xevious, which had dominated at the arcades, was then released for the Famicom and drew a lot of attention, but at the time third party companies were manufacturing and distributing the game cartridges themselves, weren’t they?
Right. The licensing business wasn’t established at that time. Of course, as the Famicom gained favourable reception and began selling more and more, we started getting requests from all over, saying, “Let us make a game for it!” But we didn’t have a patent on Famicom software, so we had to treat it as merely a matter of trademark rights, saying, “The Family Computer System is a trademark of Nintendo.” But having lots of other companies prepare their own cartridges has caused problems. When Atari Inc. opened its hardware in the U.S., the Atari Debacle11 followed, and the video game market crashed. 11 Atari Debacle: In 1977, American company Atari Inc. released the wildly popular Atari VCS console, but it is said that overproduction of poor software caused the market to shrink rapidly during the year-end sales season of 1982, resulting in the end of the video game boom.
There are various theories about the Atari Debacle, but it is certain that the overproduction of inferior games caused consumers to lose faith in the industry, so you wanted to avoid a recurrence of that nightmare at all costs.
Various companies were independently making their own cartridges and Nintendo couldn’t guarantee the quality, so as a result, some trouble arose.
Right. Nintendo received all kinds of complaints. We recognised that it was a big problem and we had to do something about it. So Nintendo decided to establish a Famicom licensee system whereby Nintendo would manufacture the cartridges and guarantee the quality.
A lot happened after the Famicom release... (feelingly) That was really a hard time.
In the end, the Famicom sold over sixty million units worldwide, but that doesn’t mean everything went smoothly from the start.
We had really stretched ourselves to make it, so when you compared it to Game & Watch, that was an extremely poor yield.
The yield wouldn’t go up, but - maybe because they were selling well - there was a serious shortage of supply.
That was a bug which caused the ball or white lines in Baseball 12 to disappear under certain circumstances. 12 Baseball: A sports game released for the Famicom system in December 1983. The game was released in Europe for the NES in 1991.