Throughout the 25-year history of Super Mario, I'm sure some elements have been changed, while others haven't. I'd like to ask all of you what those elements are, starting with you Konno-san.
Not to mention Statue Mario and a whole host of others we came up with. (laughs) That's how we moved forward with development, always racking our brains trying to figure out what to do with Mario next. We were always thinking about what would be fun for gamers and fun for us to make, but I can't recollect ever saying "this is something we can't change about Mario."
Right. We weren't thinking about preserving. It was more like "how should we change this?" That's how it always was. But then once the final product was released, Miyamoto-san would look at what we changed and say, "Not quite there yet."
What do you think, Eguchi-san? I know you've been involved directly with the Mario series, but also have the benefit of watching others work on Super Mario from an objective point of view.
Well, we went forward with development by taking new ideas that were in step with the times, trying to make it fun for as wide an audience as possible. But when it comes to something we didn't change, I'd say it would be that we didn't cave in to surrounding opinion. For example, I think some thought it would be a good idea if we took Mario in a direction aimed exclusively at a younger audience, but we didn't take that route. Looking at the drawings he does have sort of a "cute" appearance, but I feel we've always tried to maintain the heroic, admirable image that everyone's looking for. Then again, looking at Mario 3 that we made some 22 years ago, the game has sort of a cutesy aspect to it, I suppose. When I look back, I wonder if we could have done some things differently here and there. (laughs) Because I was one of those responsible for it...
Thank you for saying that. I'd say Tezuka-san probably had some influence on the Mario 3 drawings. You know, he wanted to draw eyes on just about anything.
Oh yeah, that's right! (laughs) Ever since Mario 2, he started drawing eyes on the clouds and all sorts of things. When I saw that I told him it was cute.
But ever since Mario Sunshine, as the enemies had a tendency of looking cute, I have the impression that the general atmosphere among the developers has been to try to keep that from getting out of control.
You were director on Mario Sunshine, Koizumi-san. Do you remember running into an issue like that?
I do. There were disputes about the "cuteness" factor all the way through. When we were making Mario Sunshine, we thought since he's a plumber we should make him wild with paint splattered on his face and body. And with Mario Galaxy after that, we made it sort of space opera-style, where Mario leaped to another planet, landed profoundly, and then turned around and struck a pose. Later Miyamoto-san came to me and said it was too much. (laughs)
I'll bet you wanted to fire back with, "But you told us to make it cool!" (laughs)