This isn't about the shopping game show, but I think limits are important. The newer employees don't have much of a sense of that.
In this day and age, if someone tells you to do something with 30 bytes, you can't do anything. But back then, we'd say, "That's ten blocks!" (laughs)
It was really fun. I had just joined the company, so rather than just working along with the designs, I'd ask what the conditions were and have fun working within those constraints.
The castle at the start is small, and the one at the goal is big, but they're actually the same castle.
If you look closely at the castle at the goal, there's a door in an upper floor, but we insist it's a window! (laughs)
We poured our strength into figuring out how to use a little data to represent a lot.
You began making Super Mario Bros. and came up with various artful contrivances to make the game a grand culmination of previous games. When did you sense that it had become something amazing?
Looking at the date... it's signed February 28, 1985. Only a week had passed since the first specifications.
There's a palette in the upper right-hand corner of this planning sheet. We used that to manage things - like by making the greenery and clouds out of the same parts.
The greenery and clouds are made from the same parts, and you could only use four colours for each one. You filled into the palette which colours you wanted to use for those four colours. That was a feature of the Famicom hardware. If you change the combinations of the four colours, the same object can look amazingly different. We made full use of that back then.