What was your view of Super Mario Bros. when it was released?
I actually didn’t know that Super Mario Bros. was being made. I was tied down with many other things. (laughs)
My work is always like that. I always have to think about what comes next, like what we’ll do if the Famicom were to go belly-up sometime.
That was just before the release of the Disk System .13 It’s not like Super Mario Bros. was released to great fanfare or really caught fire just after release, either. 13 Family Computer Disk System: A peripheral product for the Famicom released in February 1986 in Japan. For media, the system used floppy disks on which software could be written at low cost.
At that time, the video game media outlets had started appearing, but I don’t remember Super Mario Bros. being talked about much beforehand. Without exception, though, those who played it were drawn in.
I don’t remember the exact date, but a while after Super Mario Bros. went on sale, I was in Tokyo on a business trip, and I just happened to stay at the same hotel as Yamauchi-san. After work was over and I’d gone back to my room, I got a phone call from Yamauchi-san telling me to go meet him. I thought something unusual must be up, so I went to his room. He said it looked like Mario was going to be a big hit.
That was before the release of the Disk System, so Nintendo was heading in that direction. But I don’t think anyone at Nintendo ever thought we would be able to pack so much value into a cartridge with a ROM of that capacity, or that we would sell so many worldwide. But, like you said earlier, Iwata-san, everyone who played Super Mario got sucked into it.
At that time, it truly was a social phenomenon. Everyone from children to adults was talking about secret techniques for Super Mario.
“Super Mario Bros. and Portopia Renzoku Satsujin Jiken14 are sold out. No further stock scheduled. Our apologies.” (laughs) 14 Portopia Renzoku Satsujin Jiken: An adventure game released in Japan by Enix (now Square Enix) in 1983 for personal computers and November 1985 for the Famicom system.
If you think about the reader demographic, this is a strategy guide for adults. It goes into great detail about what to do.
Before Super Mario Bros. came out, even the parliament had taken up the issue of the influence of video games on children, and newspaper articles were mostly negative. But Mario’s bright atmosphere cleared away that prejudice against the Famicom.