Twenty-five years have passed since the birth of Super Mario and lots of games have appeared in the series. When you work on a Mario title, what do you place emphasis on? Put another way, what have you learned from Miyamoto-san toward making sure that a Super Mario game has the “essence of Mario”?
I was involved with Mario 3 and Mario World, so I never really thought about the essence of Mario. I just focused on drawing levels.
I don’t think Miyamoto-san was talking about the Iwata Asks: Super Mario Galaxy back then.
In its early days, I guess the series didn’t have the history behind it to give rise to such talk.
What Miyamoto-san said a lot was “Is that fun?” and “Does that feel right?” That was true for games he wasn’t developing as well. For example, when I’d be playing a game on my lunch break, he’d be watching over my shoulder and ask, “Is that fun?” And I’d say something like, “It’s so-so.”
When I say so-so, there’s a lot I want to say, but I’d just say, “It’s so-so.” (laughs)
You never knew when he might ask, so you had to analyse for yourself, as hard as you could, what was fun.
I’m not sure, though, if he had any particular objective to asking “Is that fun?” I think maybe he was just curious. (laughs)
Miyamoto-san can’t rest easy until he’s figured out why something is interesting. When you’re making a game together with Miyamoto-san, what kinds of things does he say?
He taught the importance of introducing game elements in order. For example, when there are multiple land forms and enemies, you don’t show them all together at once, you introduce them one by one in order.
When you do that, even if multiple elements appear combined later on, you think, “I saw this earlier, so I know how it moves.”