Another way in which I don’t feel Super Mario Bros. has changed is how the various people involved in development pack in so many ideas. Everyone from newcomers to veterans can say, “How about this?” and “How about this kind of device?” and throw out ideas and bounce them off each other, resulting in the birth of new forms of gameplay. What’s more, you can really see how everyone who makes the games instils them with their love for Super Mario Bros.
I agree. And something else I think hasn’t changed is how it has remained a classic action game. We don’t have to worry about whether it is or isn’t like other games. I can come right out and say what I’m honestly thinking, like, “This is what I want to do this time with Super Mario Bros.”
In particular, when we made New Super Mario Bros. Wii, everyone from newcomers to veterans like Miyamoto-san, Tezuka-san and (Toshihiko) Nakago-san18 was saying let’s do this and let’s do that - whatever they wanted, really. 18Toshihiko Nakago: President of SRD Co., Ltd. One of the developers of Super Mario Bros.
Everyone has their own idea of Super Mario Bros., so everyone says something different.
Yeah, absolutely everyone! (laughs) But I think that’s because all the developer’s really like Super Mario Bros.
Thank you. Now I would like to finish by asking what each of you hope to achieve as you continue to work in the Super Mario Bros. tradition. Fujii-san, can you answer first? Or would you rather wait?
Okay. I talk to lots of people about Super Mario Bros., and there’s a sort of unwritten tradition with regard to what it’s like.
What made you think, “Aha, that’s it!” in the unwritten tradition of the essence of Mario?
When it comes to design, you can easily tell at a glance whether the stuff will just make you weaker or let you lose your turn at once.
You have to visually represent the situation and various functional possibilities.
Right. For example, I made a poisonous swamp for World 5 of New Super Mario Bros. Wii, but at first I was told that you couldn’t tell at a glance that falling there would let you lose the turn so it must look more dangerous.