The original Super Mario came out before any of you were working for Nintendo. Eguchi-san, did you play Mario during your student days?
Actually... No. When I joined the company, I started living in company housing. I went to a colleague’s room to hang out and he had a Famicom. That was my first time to play one.
Huh? You entered Nintendo the year after Super Mario came out, but you didn’t know about the Famicom?
Well, I sort of knew such a thing existed, but... (laughs) I had played Game & Watch during my junior high days, though.
Yeah. And I knew Nintendo’s name as a sponsor of television programs, so I thought, “Hmm, I guess they’re a proper company.”
(laughs) Well, in 1986, the speed at which information spread was much slower than it is today.
The Famicom went on sale in 1983, but it didn’t really gain acceptance from the general public until about 1986. Likewise, some time passed after the release of Super Mario before the world took much notice of it. Nowadays, when an eagerly awaited game console or video game goes on sale, long lines form outside stores, but this was before that ever happened.
Unlike Eguchi-san, I played Super Mario all the time. I had always liked the Donkey Kong arcade game .19 I’d put in money and play for hours. When I heard I could play that on the Famicom, I was shocked. 19Donkey Kong: An arcade action game that appeared in 1981. The Famicom version was released simultaneously with the console in July 1983 in Japan.
You could play as much as you wanted at home without having to put in one hundred yen.
That’s right. And the suggested retail price of a Famicom was only 14,800 yen. Back then, I was messing around with microcomputers and personal computers at school that cost 300,000 or 400,000 yen, and the Famicom was an equal or better machine.
It was now possible to use something better in my own home. I wanted to buy a Famicom, so I talked to my teacher at school.
I belonged to something like a computer club. When the Famicom came out, our teacher told me to go check it out, and I went to a big supermarket. It was marked down a little to 12,800 yen, but for some reason I had the idea that the original price of a Famicom was 128,000 yen! (laughs)