''Van nu af aan is dit het tijdperk van 3D''
Wanneer kwam je daarna op het punt dat je onafhankelijk voor jezelf begon te werken?
Kort nadat ik was overgestapt naar Riverhill Soft, mocht ik eerst aan de slag als hoofdprogrammeur. Ik was ongeveer 24 jaar oud.
Precies. Natuurlijk had ik nog een hoop te leren, maar de programmeurs die er langer waren dan ik hadden er bij het bedrijf op aangedrongen om mij de rol van leidende programmeur te geven.
Juist. Dus de mensen om je heen deden een goed woordje voor je en je kreeg op jonge leeftijd de kans.
Even zien... Het was zo’n zeventien of achttien jaar geleden, geloof ik. Er waren in die periode veel 3D-spellen in Amerika. Het Super Famicom-systeem (Super NES) stond destijds synoniem voor spellen in Japan.
Inderdaad. Ik zag deze 3D-spellen uit de VS en ze zagen er ontzettend interessant uit. Dus ik zei: "In de toekomst zullen mensen in Japan net zulke 3D-spellen kunnen spelen als de mensen aan de andere kant van de oceaan nu doen, dus haal me van mijn huidige ontwikkelprojecten en laat me op eigen kracht onderzoek doen naar 3D."
Ik wilde bovenal iets nieuws doen. Om die reden leek het me niet voldoende om gewoon bij het bedrijf te blijven en orders op te volgen, maar ik dacht niet dat ik onafhankelijk zou kunnen werken. Toevallig kwam ik juist op dat moment in contact met SCE16, dat mij vroeg of ik software wilde proberen te maken voor een nieuw stukje hardware dat nog niet was uitgebracht, het PlayStation 2-systeem. Toen ik ze vroeg of mijn team daarmee aan de slag mocht, zeiden ze: “Goed, zet maar een bedrijf op.” En zo besloot ik een bedrijf te starten. 16SCE: Sony Computer Entertainment, Inc.
In schoolrapporten staat LEVEL-5 voor ‘vijf sterren’. Een vijf op een schoolrapport wordt gebruikt als een metafoor voor het hoogst mogelijke cijfer en dat is de achterliggende betekenis die we voor ogen hadden. Het geeft dus onze ambitie weer om software van goede kwaliteit te maken, software die vijf sterren waard is.