Dank voor je komst vandaag.
Om te beginnen wil ik het graag hebben over THEATRHYTHM FINAL FANTASY1. Ik zag nog niet zo lang geleden kans om met Hazama2 te praten, de producent van dat spel, en ik kreeg sterk de indruk dat jij zijn mentor was, Nomura. 1 is een ritmisch actiespel dat in de zomer van 2012 wordt uitgebracht in Europa. 2Ichiro Hazama werkt voor Square Enix. Hij is de producent van .
Ik kreeg het gevoel dat jij voor Hazama iemand bent die begeleiding biedt tijdens het creatieve proces. Wat ging er door je heen toen hij je voor het eerst vertelde over het idee van THEATRHYTHM?
Je bedoelt dat mensen die doorgaans spellen maken niet met zo’n idee kunnen komen?
Ja, want de meeste mensen benaderen spellen vanuit een ander perspectief. Hazama daarentegen, begon met het idee om van bestaande beelden een spel te maken. Ik vond dat concept erg interessant en moedigde hem aan om door te zetten.
Ik had het idee dat Hazama veel heeft gehad veel heeft gehad aan jouw advies. Ik kan me ook nog herinneren dat hij iets zei als, ‘Mensen die creëren zijn verbazingwekkend. Ze gaan hun eigen weg, en hoewel het soms duister en moeilijk is, geloven ze altijd dat ze hun doel zullen bereiken. Ik heb nog een lange weg te gaan voordat ik dat kan, maar ik heb een grote bewondering voor die mensen.’ Ik vond dat erg interessant.
Ik denk dat het altijd interessant is om met iemand te praten die over karakteristieken of kwaliteiten beschikt die jij niet hebt. Toen ik Hazama sprak, kreeg ik het gevoel dat hij iets had wat ik miste.
Er worden jaarlijks verschillende videogame-evenementen georganiseerd, en ik heb er een gewoonte van gemaakt om te letten op de reacties van de spelers op de spellen die er worden getoond. De rij die stond te wachten om de eerste testversie van THEATRHYTHM te spelen was ongelofelijk. Veel mensen schreven dingen op blogs en Twitter als, ‘Het was zó leuk,’ en ‘Ik ging steeds maar weer in de rij staan,’ dus ik kreeg de indruk dat de reacties vanaf de eerste dag erg goed waren. Ik realiseerde me dat mensen een betere indruk kregen als ze het spel daadwerkelijk speelden.
Er zijn altijd verschillen tussen de manier waarop je wilt dat spelers reageren, en de manier waarop ze werkelijk reageren. Het aanpassen van die verschillen is iets wat op een bijna dagelijkse basis moet gebeuren. Werkt dat ook zo voor jou en je team, Nomura?