Hm… Ik vraag het me af.
Nu de serie al zo lang loopt, neem ik aan dat je zo langzamerhand een Kingdom Hearts-achtige stijl hebt ontwikkeld.
Of misschien was het voor jouw team niet nodig om dat te bespreken, omdat je vanaf het begin in gedachten had hoe het uiteindelijke product eruit moest zien, nog voor er ook maar één spel was geproduceerd.
Dat denk ik, ja. We hebben het er eigenlijk niet over of spellen wel Kingdom Hearts-achtig zijn. Het team weet dat als ik zeg, ‘Dit is wat ik wil maken,’ het dan al een Kingdom Hearts-spel is.
Ja. Als je me vraagt wat Kingdom Hearts-achtig betekent, dan is dat voor mij onder andere een gevoel van diepgang.
Ik hoop dat mensen die de wereld van Kingdom Hearts betreden, een gevoel van diepgang ervaren. Ik wil niet dat het eruit ziet alsof we even snel iets oppervlakkigs in elkaar hebben geflanst, en daar het Kingdom Hearts-merk voor gebruiken.
Dus het is niet gewoon een kwestie van het toevoegen van een wereld en personages in een spel?
Dus je hebt een duidelijk idee van hoe alles werkt, en het spel werkt alleen als het daaraan voldoet. Of het allemaal wordt genoemd is niet relevant. Het gaat erom dat jij weet hoe alles in elkaar grijpt, en dat je dat kunt uitleggen zonder jezelf tegen te spreken.
Vertel me eens, toen je het spel aan het grote publiek liet zien en hun reacties peilde, wat zag je toen, Nomura?
Toen het spel voor het eerst werd getoond in Los Angeles24, zat ik op de begane grond en zag hoe jij je presentatie gaf. De titel verscheen op het scherm achter je en ik zag hoe de mensen om me heen opgewonden raakten. ‘Gelukkig…’ dacht ik. Het was een hele opluchting. 24Het spel werd aangekondigd tijdens de E3 van 2010. E3 is een afkorting van Electronic Entertainment Expo, een videogamebeurs die jaarlijks plaatsvindt in Los Angeles.