Alles wat in een stadion gebeurt
Vandaag praat ik met Enomoto-san, bedenker van de “Pro Evolution Soccer”-serie1 en de man die als executive producer alles voor elkaar heeft gekregen bij Konami2. In het kader van de aanstaande release van de nieuwste titel in de “PES”-serie voor het Nintendo 3DS-systeem, "PES 2011 3D - Pro Evolution Soccer 2011"3 , wilde ik met je praten over het spel en hoe jij daar als maker naar kijkt. Bedankt dat je tijd wilde vrij maken om vandaag langs te komen. 1“Pro Evolution Soccer”-serie: een voetbalspelserie die in juli 1995 begon met “J. League Winning Eleven”. Deze staat in Japan bekend als “Winning Eleven”. Hierna noemen we deze serie “PES”. 2Konami: Konami Digital Entertainment Co., Ltd. 3“PES 2011 3D – Pro Evolution Soccer”: het laatste spel in de PES-serie, op dezelfde dag in Europa verwacht als het Nintendo 3DS-systeem, op 25 maart 2011.
Ik begreep dat je in 1958 geboren bent, Enomoto-san. Ik ben in 1959 geboren, dus we zijn praktisch even oud. Waarschijnlijk hebben we veel dezelfde dingen meegemaakt. We zijn de generatie die het begin van de computerspellen meemaakte, en de afgelopen 25 jaar hebben we ze zien veranderen.
Je hebt gelijk. Toen de kennis over de productie van computerspellen nog in de kinderschoenen stond, bepaalde vooral het telkens weer prototypes maken en vernietigen, en het constant proberen totdat alles precies zo was zoals we wilden, of we konden bereiken wat we wilden maken. Nu is het anders. Alle gereedschappen staan klaar en je ideeën kunnen meteen op het scherm getoond worden om te evalueren.
Tegenwoordig werkt spellen creëren totaal anders. We maken spellen door de gereedschappen te perfectioneren die we gebruiken om direct de gegevens te tonen die we hebben gecreëerd met de ontwikkelsoftware. We richten ons op hoe we de gegevens moeten programmeren en zorgen ervoor dat we geen hulp van anderen meer nodig hebben, zodat we ons kunnen richten op hoe vaak we fouten kunnen maken en ervan leren. Ik denk dat dit het gevolg is van de geschiedenis van onze generatie: we konden de kleinste gegevens niet veranderen zonder de hulp van iemand anders, dus we verzonnen manieren om te automatiseren. Trouwens, Enomoto-san, klopt het dat jij oorspronkelijk aan het hoofd van het geluid stond?
Dat klopt. Ik was verantwoordelijk voor het geluid in “PES”. Omdat ik veel van voetbal wist, werd ik al snel nadat ik bij Konami was gaan werken, omstreeks 1994, hoofd productie van het gehele spel, en nu ben ik hier. Je zou kunnen zeggen dat ik helemaal op ben gegaan in “PES”.
Shingo Takatsuka4, producer van “PES” zegt daarover: “De aanval en de verdediging in voetbalspellen lijken op die in vechtspellen.” Hij zegt: “Kort gezegd is het verschil dat je de bal van elkaar afpakt in plaats van stoten uit te delen.” 4Shingo Takatsuka: De algemene producer van de “Pro Evolution Soccer”-serie.
Ja. Hij was ongelooflijk goed in het vinden van de juiste balans. Net als met vechtspellen gaat het denk ik om het patroon van aanvallen en verdedigen.