Altijd blijven communiceren
Waar ik echt tijd aan wil besteden als we iets maken voor het Nintendo 3DS-systeem is de community. We hebben twee versies op de spelcomputers uitgebracht, en het enige wat ik altijd gezegd hebt is: ‘Blijf altijd een community bouwen voor de mensen hier, hier en hier.’ Ik bedoel niet alleen verkoop en advertenties. Om mensen daadwerkelijk te laten genieten van het ‘vechten’, kunnen ze beginnen door tegenover elkaar te spelen. Dan beseffen ze zich iets en zeggen: ‘Ja, ik herinner me dit gevoel.’ Als dat ons lukt, raken de mensen om die speler heen er ook in geïnteresseerd.
Daarom heb je Channel LIVE! (toeschouwerstand) en voice chat erin verwerkt voor de spelers die niet daadwerkelijk aan het vechten zijn.
Ja. Door de verbeterde netwerkfunctionaliteit van het Nintendo 3DS-systeem kun je door Friend Codes van Nintendo te registreren een community maken, hoe ver je ook van elkaar vandaan bent. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat Capcom iets wil doen in Amerika. Als er overal community’s zijn, kan iedereen bijeenkomen. Ze brengen misschien ook hun vrienden mee, hun vriendin en misschien zelfs hun kinderen. Alleen dat al zal weer een grote community creëren. Ik denk dat die methodes om spellen te maken en de community’s de twee pijlers zijn om vechtspellen opnieuw te introduceren in de markt.
Op een gegeven moment leverden vechtspellen een felle strijd met elkaar, maar het leek erop dat ze op een doodlopende weg waren beland tijdens hun evolutie. Het aantal spelers was drastisch afgenomen. Maar ik denk dat dat met Street Fighter is veranderd. Nintendo had de positie ingenomen van ‘het spelerpubliek vergroten’. We vroegen ons af waarom de consumenten die vroeger speelden, dat niet langer deden. We moesten uitvinden waarom dat zo was en moesten proberen de obstakels te slechten zodat ze opnieuw interesse kregen. We dachten dat we de situatie op die manier konden veranderen. Als ik vandaag hoor hoe jij dat hebt benaderd, denk ik dat het erg veel op onze benadering lijkt.
Dat denk ik ook. Sommige mensen beschrijven het alleen maar als een zaak van efficiëntie, maar ik denk dat het echt belangrijk is om tot mensen door te dringen.
Dat is erg interessant! In het algemeen wordt voor spellen voor hardcore spelers die benadering helemaal niet gebruikt. Super Street Fighter IV 3D Edition heeft bijvoorbeeld de eigenschap waarmee je ‘speciale aanvallen gebruikt door één keer het touchscreen aan te raken’. Er zijn mensen die vinden dat je daarmee smokkelt.
Toen we Nintendo New Super Mario Bros. Wii27 maakte, creëerden we het Super Guide28-systeem voor mensen die gewoon niet verder kwamen. We kregen de kritiek dat het een ‘makkelijke spelstand was die het spel voor je uitspeelt’. Ik denk dat jouw situatie precies hetzelfde is. 27 New Super Mario Bros. Wii: een actiespel dat in 2009 voor het Wii-systeem is uitgebracht. 28 Super Guide: als een speler acht keer achter elkaar in hetzelfde level een leven verliest, bestuurt de computer Luigi om de speler te laten zien hoe je het level uitspeelt.
Natuurlijk hoeven ze het touchscreen niet te gebruiken. We hebben levels voor consumenten die dat fijner vinden. Maar als we mensen kunnen laten zeggen: ‘Dat ziet er leuk uit! Dat wil ik proberen,’ gaat het aantal spelers zeker omhoog. Als je een topspeler bent, zou het dan niet beter voelen als je hoog staat boven heel veel andere mensen?