Was je al bekend met Indies Zero voordat het begon met de ontwikkeling van THEATRHYTHM FINAL FANTASY?
Masanobu Suzui, de president-directeur van Indies Zero, heeft destijds bij Bandai onder mij gewerkt. Hij bleef daar een jaar, waarna hij voor zichzelf begon.
Ja. Toen ik op de afdeling voor merchandising begon te werken, liet ik hem een FF-ruilkaartspel voor ons maken. Dat was vroeger, in de dagen van FFIX13, maar de oprechte liefde die hij had voor de serie bleef me bij, dus toen dit project de kop opstak, was Indies Zero eigenlijk de enige keuze. 13 Final Fantasy IX is het negende deel in de serie. Het werd in juli 2000 in Japan uitgebracht door Squaresoft (tegenwoordig Square Enix).
Ja, zo voelt het wel een beetje. Veel van de connecties die ik gedurende de jaren heb gemaakt, kwamen samen bij dit project. Tot nu toe heb ik daar niet bij stilgestaan (lacht).
Wat betreft de manier waarop we alles zouden presenteren, was het in elk geval het laatste. En vanwege het gewicht dat de merknaam ‘FF’ met zich meedraagt, werd het wel erg makkelijk om je zorgen te maken over hoe de fans zouden reageren. We waren bijvoorbeeld bezorgd dat als we op persconferenties en zo alleen stilstaande beelden lieten zien, ze het misschien zouden neerzetten als een compleet andere titel die slechts werd uitgebracht onder de vlag van Final Fantasy.
Iets anders waarover men het had nadat de demo was uitgekomen, was de moeilijkheidsgraad. Dat heeft de mensen echt aan het praten gekregen (lacht)!
Het is moeilijk, maar het gaat uiteindelijk om oefening. In dat opzicht is het net als piano leren spelen – als je één dag niet oefent, moet je drie dagen aan de bak om weer op hetzelfde peil te komen (lacht)!
Ook kun je een liedje niet alleen op vaardigheid voltooien – net als bij een RPG kun je zelfs de moeilijkste uitdagingen overwinnen als je de juiste vermogens en voorwerpen gebruikt. Maar als je een topscore probeert neer te zetten, ontvang je de grootste bonussen als je helemaal geen vermogens14 of andere behulpzame functies gebruikt. Dat is waar je de vaardigheidsverschillen tussen spelers echt zult kunnen zien. 14 Vermogens zijn vaardigheden waarover ieder personage beschikt en die personages in staat stellen om zichzelf en anderen te genezen, speciale aanvallen uit te voeren, etc.