Dragon Quest veranderde mijn leven
In dit interview praat ik met Hino-san van LEVEL-51, het bedrijf dat aan Professor Layton and the Mask of Miracle werkt, een spel dat in Japan tegelijk uit zal komen met het Nintendo 3DS-systeem. Hino-san, bedankt voor je komst vandaag. 1LEVEL-5 Inc. is een spelontwikkelaar met zijn hoofdkantoor in Fukuoka City. Akihiro Hino is CEO van het bedrijf.
Ik raakte voor het eerst in dit wereldje geïnteresseerd in de vierde klas van de basisschool. Destijds was er een computerspel dat Micon2 heette. Door dat spel ontdekte ik wat er gebruikt werd om spellen te maken en ik begon boeken en tijdschriften te lezen, want ik dacht dat ik op een dag zoiets wilde doen. 2‘Micon’ is een Japanse afkorting voor ‘microcomputer’.
Toen je in de vierde klas van de basisschool zat, zat ik volgens mij in de eerste klas van de middelbare school. Het woord ‘pasokon’ (Japans voor ‘personal computer’) bestond toen nog niet.
Nee, dat klopt. Iets wat echt indruk op me maakte, was een artikel over een computerspel met de titel Wizardry3 in een of ander tijdschrift. Er stond een schermafbeelding bij van een schatkist, met daarbij de woorden: "Wat zul jij doen?" Maar destijds was Space Invaders4 vrijwel het enige spel dat echt bekend was in Japan. Het was in de tijd dat we nog niet veel aandacht hadden voor computerspellen en ik was nog een kind: ik had geen idee wat ik met een keyboard moest. Dus ik had iets van: "Hoe bedoel je, ‘wat zul je doen’? Wat móet ik doen...?!” (Lacht.) 3Wizardry is een 3D kerker-RPG voor de pc die werd uitgebracht in 1981. Het spel staat bekend als de voorvader van rollenspellen voor de computer. 4Space Invaders is een arcadespel dat in 1978 werd uitgebracht.
Zelfs als je de joystick en knoppen van Space Invaders kende, had je nog geen idee wat er van je verwacht werd als een computerspel je vroeg, wat je zou doen. Heb ik gelijk?
Absoluut. Dus het intrigeerde mij nogal. Ik dacht: "Hoe moet je dit spel in hemelsnaam spelen?!"
Met andere woorden, je zag die schermafbeelding en werd helemaal enthousiast, terwijl je je probeerde voor te stellen hoe het gespeeld moest worden. En daar begon het allemaal voor jou.
Precies. Ik zat in de zesde klas of zo toen ik daadwerkelijk een computer kocht.
Ik spaarde het geld dat ik met oud en nieuw had gekregen en uiteindelijk lukte het me om er een te kopen (lacht). Ik heb veel familie en die gaven me rond Nieuwjaar heel wat geld. (In Japan is het gebruikelijk dat kinderen gedurende de eerste dagen van het nieuwe jaar geld cadeau krijgen (‘Otoshidama’) van hun ouders en familieleden, red.)
Juist. Dus als jij niet zoveel familieleden had gehad, had de wereld mogelijk nooit kennis gemaakt met de Professor Layton-serie5 (lacht). 5De Professor Layton-serie is een serie spellen die draaien om avontuur en het oplossen van puzzels. Het eerste deel, Professor Layton and the Curious Village, verscheen in februari 2007 in Japan voor het Nintendo DS-systeem. Daarna verschenen nog drie vervolgdelen. (In Europa zijn er totnogtoe drie spellen in de serie uitgebracht.)