Bedankt voor de uitnodiging.
Vandaag wil ik je graag wat vragen stellen over DEAD OR ALIVE Dimensions3 en de manier waarop Team Ninja spellen maakt. 3DEAD OR ALIVE Dimensions: Een Nintendo 3DS-spel dat op 19 mei 2011 is uitgebracht in Japan en op 20 mei 2011 in Europa.
Toen ik in de tweede klas van de lagere school zat, ging ik eens op bezoek bij een oudere neef die een Famicom-systeem had. Het was zo leuk om daarmee te spelen dat mijn broertje en ik er niet mee konden stoppen. Pas toen onze ouders beloofden er ook een voor ons te kopen, wilden we vertrekken. (lacht)
Ja. (lacht) Later kochten mijn ouders ons eerste videospelsysteem - het Famicom-systeem - met Super Mario Bros.4 4Super Mario Bros.: Een actiespel dat in Japan in september 1985 werd uitgebracht voor het Family Computer (Famicom)-systeem.
Volgens mij was ik in die tijd niet de enige. In Japan waren kinderen overal opeens bezeten van het Famicom-systeem. Hoe dan ook, alles eraan was leuk.
Ja, dat klopt. Mijn generatie ontdekte het Famicom-systeem tijdens de basisschool, en het Super Famicom-systeem was net uitgekomen toen ik naar de middelbare school ging. Het leek bijna alsof de spellen gelijke tred hielden met onze ontwikkeling.
Ja. In die tijd zeiden mensen dat kinderen die videospellen speelden "verkeerd" opgroeiden. Ik heb altijd spellen gespeeld, en ik ben nu 31. Ik ben het levende bewijs dat je een aardige volwassene kunt worden, ook al speel je veel videospellen! (lacht) Tegenwoordig werk ik in de spelindustrie, en dat was voor mij een volkomen natuurlijke beslissing.
Daar dacht ik op de lagere school al over na. In het begin waren Famicom-spellen dingen die zomaar uit de lucht kwamen vallen. Maar iedereen op school kende Yuji Horii5, de maker van Dragon Quest.6 We vroegen ons af wat voor soort persoon hij was, en daardoor realiseerde ik mij dat videospellen ook echt door mensen gemaakt werden. 5Yuji Horii: Maker van de Dragon Quest-serie. 6Dragon Quest: Een RPG-videospel dat in mei 1986 in Japan werd uitgebracht voor het Famicom-systeem.
Je bedacht je voor het eerst dat videospellen ook echt door iemand gemaakt worden. De functie van spelontwerper moet als een droombaan hebben geklonken.
Dat klopt. Op mijn eigen, kinderlijke manier, besefte ik dat als ik niet hard zou studeren, ik geen videospellen zou kunnen maken.