Bedankt voor de uitnodiging.
Vandaag spreek ik met Koinuma, die verantwoordelijk is voor de Warriors-serie1 bij Tecmo Koei Games.2 Bedankt voor je komst hier vandaag. 1 Warriors-serie: Een spellenserie die is voortgekomen uit het spel Dynasty Warriors 2. De serie bestaat uit 3D-actiespellen waarin spelers het opnemen tegen grote aantallen vijanden. De serie is bekend onder verschillende namen, zoals Samurai Warriors, Dynasty Warriors: Gundam en Fist of the North Star: Ken's Rage. 2 Tecmo Koei Games Co., Ltd.: Het bedrijf dat ontstond toen Koei Co., Ltd. en Tecmo, Ltd. in 2010 samengingen. Het hoofdkantoor staat in Yokohama City, Kanagawa Prefecture.
Voordat we het hebben over SAMURAI WARRIORS: Chronicles, het nieuwe spel voor de Nintendo 3DS, wil ik je vragen naar je eerste ervaringen met videospellen. Wanneer kwam je voor het eerst in aanraking met videospellen?
Ik was vooral gek op een arcadespel dat Head On3 heette. 3 Head On: Een arcadespel dat in 1979 werd uitgebracht door SEGA Corporation. Algemeen erkend als het eerste spel waarin je stippen moest ‘eten’.
Head On? Dat was een doolhof waar je met een auto doorheen racete om stippen te pakken, toch?
Ik heb een broer die drie jaar ouder is. Hij nam me een keer mee naar een speelhal die werd gerund door de familie van één van zijn vrienden.
Ja. Nog voordat het Famicom-systeem uitkwam, speelde ik Donkey Kong4 en Mario Bros.5 in de arcade. 4 Donkey Kong: Een actiespel dat in 1981 in de speelhallen verscheen. De Famicom-versie verscheen in 1983. 5 Mario Bros.: Een actiespel dat in 1983 in de speelhallen verscheen. Later dat jaar verscheen een versie voor het Famicom-systeem.
Dus zo raakte je geïnteresseerd in videospellen. Wanneer kwam je op het idee ze zelf te gaan maken?
Op de middelbare school begon ik daar over na te denken. Ken je het magazine “BA(bay)-Maga” uit die tijd?
Omdat in die tijd nog geen internet bestond, waren maandelijkse magazines de belangrijkste informatiebron. Je kon de programma's uit het blad zelf proberen, of de programma's insturen die je zelf had gemaakt.
Precies. Computers waren in die tijd nog echt duur, en als middelbare scholier kon ik me geen pc veroorloven. Daarom verzon ik programma's die ik op schrift uitwerkte, gewoon voor de lol. Zonder dat ik wist of ze zouden werken! (lacht)
Volgens mij waren in die tijd veel liefhebbers van videospellen ook een beetje programmeurs. Daar ben ik zelf een voorbeeld van.