Ah... Dat wilde ik juist zo graag aan jou vragen, Iwata-san (lacht).
Oké, Hino-san. Terwijl je zaken doet, moet je persoonlijk de koers van het bedrijf bepalen. Aan de andere kant neem ik aan dat de functie van je team deels behelst dat ze je aanvullen, dat ze je dingen laten zien die je zelf niet kunt zien. Welke dingen bepaal je helemaal zelf en welke dingen bespreek je met anderen, voordat je een knoop doorhakt?
Maar je bent toch wel tegen de grenzen aangelopen van wat je allemaal zelf kunt doen?
Ik denk echt dat dit een speciaal geval is. Normaal gesproken zegt iemand: "Ik laat dit onderdeel aan jou over." Zo worden taken verdeeld, maar LEVEL-5 werkt niet op die manier. Wat doorgaans gebeurt is dat ik allerlei dingen doe en dan langzamerhand meer handen nodig heb dan ik er zelf heb. Als dat gebeurt, zegt iemand: "Oké, dan doe ik dit beetje wel." Diegene pikt dan de taak op die ik heb laten vallen. Eerst begonnen ze het te doen om als het ware de kruimels op te ruimen die ik achterliet, maar al snel zorgde het voor een rolverdeling binnen het bedrijf en die veranderde uiteindelijk in officiële afdelingen.
Natuurlijk zijn er grenzen als het erop aankomt om alles wat je wilt doen zelf te doen, en het is alleen maar normaal dat je op een aantal van die dingen de grip verliest. Maar de mensen binnen je team volgen je, rapen de taken op die jij hebt laten vallen en doen dat ook nog eens met plezier. Misschien komt dat wel doordat je veel mensen om je heen hebt die denken: "Hino-san brengt ons naar een wereld die we zonder hem niet hadden kunnen bereiken."
Er ligt een berg aan taken op tafel en iedereen begint deze klusjes op zich te nemen, zonder dat erom wordt gevraagd. En voordat je het weet, is de berg verdwenen. Vanuit organisatorisch standpunt is dat ideaal. Dat gezegd hebbende, in de praktijk is het vrij lastig, dus we brengen structuren aan en verdelen de rollen. In jouw geval worden de rollen echter niet van tevoren bepaald. In plaats daarvan denkt iedereen na over wat hij of zij moet doen om de organisatie te krijgen waar jij, Hino-san, deze hebben wilt.
Aanvankelijk ontfermde ik me ook over de advertenties. Maar er kwamen steeds maar meer publiciteitstaken bij, dus dan stak iemand zijn hand op en begon hij nieuwe dingen te doen, waarbij de dingen die ik ervoor had gedaan werden gebruikt als fundament, om daarvandaan verder te werken. Dat werd een soort automatisme. En wat eerst gedaan werd op individueel niveau is een organisatie geworden. Dat is echt precies hoe het voelt.
Er is zoiets als een grote-bedrijvensyndroom: als organisaties mechanisch worden onderverdeeld, wordt het makkelijker voor de verschillende divisies elkaar te verwijten voor de dingen die ze niet perfect kunnen uitvoeren, of om alleen oog te hebben voor de eigen organisatie. Maar wat jij me zojuist verteld hebt is de tegenpool van het grote-bedrijvensyndroom: het ultieme doel is dingen te maken die jij wilt maken, ze uit te brengen en het publiek er warm voor te maken. Om dat te bereiken, moeten alle taken op het bureau verdwenen zijn. En dat is het bewustzijn dat alle leden van je team delen.
Een andere belangrijke kwestie is of je al dan niet dankbaar en respectvol bent richting de mensen om je heen. De organisatie brokkelt niet af, zelfs wanneer je vasthoudt aan wat je wilt en er recht op af rent. Ik denk dat het geheim hierachter is dat je gevoelens van dankbaarheid en respect voor de mensen die de taken voor je oppikken, op hun overkomen. Ik denk dat dat een relatie is die ontstaat wanneer ze zich realiseren: "Hino-san waardeert ons."