Wat was het eerste werk wat je deed toen je door Koei was aangenomen?
Was je computerstudie aan de universiteit genoeg om meteen met het ontwikkelen van videospellen te beginnen?
In het begin was het natuurlijk wel even wennen en begreep ik sommige dingen niet, maar omdat ik extreem geïnteresseerd was in het werk, ging het allemaal verbazingwekkend soepel.
Ik had een graad gehaald in elektronica en computertechnologie, dus wist ik alles van computers en wiskunde. Maar tijdens mijn studie dacht ik “Eenmaal in de echte wereld, heb ik hier niets aan.” (lacht)
Zo gaat dat wel vaker bij een universitaire studie. (lacht) Je moet van alles leren en denkt “Wat heb ik hier nou aan?” Maar later denkt bijna iedereen, “O, dus hier was het voor!” en “Als ik toen had geweten wat ik nu weet, had ik wel harder gestudeerd!”
Ja. (lacht) Toen ik bij Koei kwam was ik blij dat ik natuurkundige modellen en matrixwiskunde had gestudeerd.
De geschiedenis van videospellen bestaat uit nieuwe apparaten die elkaar opvolgen en telkens weer nieuwe technologieën. Als ontwikkelaars moeten we proberen dat bij te houden.
De afgelopen tien jaar hield ik me bezig met programmeren, het ontwikkelen van nieuwe hardware en het schrijven van heel veel programma’s. Ik word in mijn werk vooral gedreven door het verlangen nieuwe dingen te doen met nieuwe hardware.
Ik weet wat je bedoelt! (lacht) Je begint vanzelf te grijnzen als je bedenkt wat je met bepaalde hardware kunt doen.
Ik denk dat de gemiddelde mens het niet begrijpt, maar het is gewoon spannend als je ziet, “O! Hij kan ook dit en dat!” En zo blijf ik maar grijnzen. (lacht)