Ja.
Bij de ontwikkeling van dit spel voor het Nintendo 3DS-systeem, hadden we een andere consument dan gebruikelijk voor ogen.
Dat had een reden. Toen ik het Amerikaanse profspelertoernooi Major League Gaming13 zag, hadden ze een afdeling met Tekken en Super Smash Bros.14, en ik was onder de indruk van de deelnemers daar en hun reacties. De deelnemers aan Tekken waarom allemaal achttien jaar en ouder – het was een groep grote, stevige kerels. Sommige waren al in de veertig. 13 Major League Gaming: Een van de grootste professionele videospeldivisies in Noord-Amerika. 14 Super Smash Bros.: Een serie vechtactiespellen. Het eerste spel verscheen voor het Nintendo 64-systeem in april 1999.
Precies. Ik dacht, “Het werkt sneller als jullie écht met elkaar gaan vechten!” (lacht) Bij Super Smash Bros. waren de deelnemers veel gevarieerder, van volwassenen tot kinderen, en zelfs vrouwen. Ik dacht dat ze daar allemaal gezellig met elkaar zouden spelen, maar tijdens de toernooien hoorde ik oorverdovende kreten, zo van “Auuugghhh!” Daardoor raakte ik ervan overtuigd dat deelnemers hetzelfde voelen, of ze nu Super Smash Bros. of Tekken spelen.
Hoewel ze het misschien iets anders tot uitdrukking brengen, is het deel van het brein dat de roes ervaart gelijk.
Toen ik dat zag, dacht ik, “Ik wil dat deze mensen ook Tekken spelen!” Dat was één van de dingen die leidden tot de ontwikkeling van Tekken voor de Nintendo 3DS.
Wat was voor jou het belangrijkste bij het ontwikkelen van Tekken voor het Nintendo 3DS-systeem?
Ik werkte op dat moment ook aan de film Tekken: Blood Vengeance15, dus was ik vanaf het begin vastbesloten om deze film bij het spel te voegen. 15 Tekken: Blood Vengeance: Een computergeanimeerde 3D-film die is uitgebracht op 3 september 2011. De complete film is inbegrepen bij Tekken 3D: Prime Edition.
Ja. Daar was ik constant mee bezig. Want hoe goed iets ook is, als je de weg ernaartoe niet goed wijst, zullen mensen het niet bekijken. Voor mijn gevoel hadden we wat meer nodig dan gewoon een vechtspel, en de Tekken-film werd in 3D gemaakt. Dus dat leek me een zeer aantrekkelijke bonus.
Precies. Dus ik hoop met dit spel mensen te bereiken die al een tijd geen vechtspellen hebben gespeeld, maar er wel enige interesse in hebben. Ik hoop wat andere mensen aan te spreken dan de gebruikelijke Tekken-spelers, daarvoor heb ik zoveel mogelijk personages op de hoes gezet, en aangegeven dat de film is inbegrepen.
Volgens mij zijn er veel mensen die vroeger wel vechtspellen speelden maar tegenwoordig niet meer. Ikeda, was jij vanaf het begin bij de ontwikkeling betrokken?