De eerste regisseurs waar ik voor werkte waren Sakaguchi en Kitase10. Die twee hebben een grote invloed op me gehad. Als we het hebben over de planning, dan denk ik dat ik ben beïnvloed door (Hiroyuki) Ito11, de regisseur van FFIX12. Verder ben ik beïnvloed door (Tetsuya) Takahashi14 van Monolith13. Hij had de leiding over de beelden bij Square, en tijdens de eerste jaren van mijn loopbaan lette hij een beetje op me. Ik stel me zo voor dat die vier mijn meerderen waren, bij wijze van spreken. 10Yoshinori Kitase werkt als producent voor productieafdeling 1 van Square Enix. Hij heeft sinds het Square-tijdperk aan talloze projecten gewerkt, waaronder Final Fantasy VII. 11Hiroyuki Ito is een spelontwikkelaar die in dienst is bij Square Enix. Hij heeft aan een groot aantal spellen gewerkt, en regisseerde FFIX en FFXII. 12FFIX is een afkorting van Final Fantasy IX, het negende spel in de serie, dat in juli 2000 werd uitgebracht in Japan. 13Met Monolith wordt Monolith Soft, Inc. bedoeld, een spelontwikkelaar uit Meguro, Tokio. 14Tetsuya Takahashi is een spelontwikkelaar die voor Square werkte. Hij verliet het bedrijf in 1999 en richtte Monolith op.
Dus je absorbeerde zoveel je kon van die vier ‘meerderen’, voordat je zelf regisseur werd?
Maar zelfs iemand die zo visueel is ingesteld als jij, stelt zich niet gewoon een serie stilstaande beelden voor. Je moet ook nadenken over dingen als gevechtssystemen.
Ik snap het. Omdat je het complete plaatje in gedachten hebt kun je zeggen, ‘Dit moet anders,’ of ‘Dit is goed,’ om zo, stukje bij beetje, je visie te bewerkstelligen. Je hebt vanaf het begin een volledige blauwdruk om mee te werken, waar je je werk op kunt baseren.
Ik denk dat dit de reden is dat medewerkers zeggen dat het helpt als ik een promotievideo maak.
Dus jouw promotievideo’s zijn niet alleen voor consumenten; je maakt ze ook voor je medewerkers? Je kunt dat zien als een specificatiedocument met bewegende beelden.