Wat is volgens jullie de essentie van Resident Evil?
Zo kunnen we bij Nintendo ook niet in een paar woorden omschrijven wat de essentie van Mario of Zelda is. Maar omdat er iets is wat het hele team deelt, kun je als je maar even afwijkt zeggen, ‘Dat past niet bij Mario,’ of ‘Dat lijkt niet op Zelda.’
Ik kan er twee noemen. De eerste is dat Resident Evil een ‘survival-horrorspel’ is. Dat was wat ik dacht toen ik het spel als gamer speelde. Het was baanbrekend, en het gevoel dat het je geeft maakt het tot een Resident Evil-spel. Dit keer hebben we bij het maken van het spel gekeken naar spellen uit het verleden, en gelet op de elementen die er een survival-horrorserie van maken. De tweede is een verzonnen woord dat traditioneel in ons bedrijf wordt gebruikt.
Ja. Dat woord is ’biorealistisch.’ Het betekent ‘echt in wereld van Biohazard (Resident Evil)’. Wat zou een goed voorbeeld zijn?
Virussen. Dingen die gebeuren kun je verklaren door de mutatie van een virus. Dat is biorealistisch. Maar als er een geest zou verschijnen, zou dat niet kloppen.
O, dus zombificatie wordt veroorzaakt door een virus. De doden kunnen niet op een andere manier tot leven komen, zoals door een vloek of magie, toch?
Als we beslissingen nemen over ideeën voor het script of de levels, zijn er mensen die zeggen, ‘Dat is niet biorealistisch!’ Maar kan iemand me een duidelijke definitie geven voor deze maatstaf?
Het verhaal zit goed in elkaar, dus ook al gebeuren er aan het eind allerhande onmogelijke dingen, het voelt niet ongewoon voor spelers.
Maar we schrappen bepaalde ideeën omdat ze niet biorealistisch zijn, dus er moet iets zijn.
Tegelijkertijd zijn we erop bedacht dat we onszelf niet teveel bezighouden met biorealisme, zodat we niet steeds hetzelfde doen. Hoewel we met de serie verschillende richtingen zijn ingeslagen en de manier van spelen is veranderd, denk ik dat de kern van de serie gedurende de laatste vijftien jaar is gecultiveerd. De serie bestaat al lang en iedereen heeft er zich een eigen beeld van gevormd. Maar de essentie van Resident Evil – een virus, het bezoeken van een huiveringwekkende locatie en de strijd tegen zombies en andere wezens – is nooit veranderd. Ik heb het gevoel dat we Resident Evil overdragen aan de spelers. Als we iets drastisch anders zouden willen doen, moeten we voldoen aan het beeld dat de spelers van Resident Evil hebben. Die wisselwerking met spelers is interessant.