Sorry dat we hier met zovelen binnenvallen (lacht)!
Mijn gasten vandaag zijn de ontwikkelaars van Capcom1 die Resident Evil Revelations voor het Nintendo 3DS-systeem hebben gemaakt. Dank voor jullie komst. 1 Capcom Co., Ltd.: een videogameontwikkelaar waarvan het hoofdkantoor zich in het Japanse Osaka bevindt.
Nee, helemaal niet. De fans vinden het alleen maar leuk als ik met mensen in verschillende functies praat, omdat we daardoor verschillende invalshoeken kunnen belichten. Ik verheug me op deze discussie.
Allereerst wil ik jullie vragen om jezelf voor te stellen, en ons te vertellen waar jullie verantwoordelijk voor waren. Kawata, wij hebben elkaar al gesproken tijdens de Iwata vraagt: Externe ontwikkelaars voor de Nintendo 3DS, dus dit is onze tweede keer.
Ja. Ik ben Masachika Kawata, de producent van Resident Evil Revelations. Naast me zit Takenaka, de productieassistent van het team.
Ik ben Tsukasa Takenaka. Leuk je te ontmoeten. Ik heb gewerkt aan de Megaman Battle Network-serie2 en ik was de regisseur van Megaman Battle Network 5: Double Team DS3. Daarna werkte ik samen met Nakanishi als planningman aan Resident Evil 54. 2 Megaman Battle Network-serie: een serie actie-RPG’s. Het eerste deel, Megaman Battle Network, werd in Japan in maart 2001 uitgebracht. 3 Megaman Battle Network 5: Double Team DS: een actie-RPG voor het Nintendo DS-systeem, dat in Japan in juli 2005 werd uitgebracht. 4 Resident Evil 5: een survival-horrorspel dat in maart 2009 werd uitgebracht. De Resident Evil-serie wordt in Japan onder de naam Bioware uitgebracht.
Bij Capcom wordt iemand die verantwoordelijk is voor de planning een ‘planningman’ genoemd, toch?
Een ontwerper noemen we een ‘personageman’, en een programmeur wordt een ‘softwareman’ genoemd, ongeacht het geslacht. Naast hem zit… Moet ik nou iedereen voorstellen (lacht)?
Oké, ik zal het overnemen (lacht). Ik ben Koshi Nakanishi, de regisseur van Revelations. Ik werk nog niet zo lang voor Capcom. Ik werk er pas vier jaar, en begon als planningman tijdens de ontwikkeling van Resident Evil 5.
Ik had de leiding tijdens dit project, hoewel iedereen al vijftien of zestien jaar in deze industrie werkt. Behalve Hori, die kwam uit een andere bedrijfstak. Maar toch, hij doet dit ook al weer een jaar of tien.
Ik ben Yoshizumi Hori. Ik was dit keer de artdirector. Sinds ik bij het bedrijf kwam, heb ik voornamelijk aan de Resident Evil-serie gewerkt. Kawata heeft me flink door de mangel gehaald (lacht)!
Volgens mij ben ik altijd heel vriendelijk tegen je geweest (lacht). Aan het eind zit Suzuki, verantwoordelijk voor het geluid.
Ik ben Kota Suzuki. Dit is mijn negende jaar in deze industrie. De laatste tijd heb ik aan de Resident Evil-serie gewerkt. Als componist heb ik de leiding over de muziek. Ik heb gewerkt aan Resident Evil 5 en Resident Evil: The Mercenaries 3D5, en net als de vorige keren was ik verantwoordelijk voor het geluid. 5 Resident Evil: The Mercenaries 3D: een survival-actiespel voor het Nintendo 3DS-systeem, dat in Japan op 2 juni 2011 werd uitgebracht.