''From Now On, The Era of 3D''
After that, when did you hit that turning point of beginning to work on your own, independently?
First, very soon after I'd transferred to Riverhill Soft, I was allowed to become a main programmer. I was about twenty-four.
That's right. Of course, I still had a lot more to learn, but the programmers who'd been there longer than I had put in a word with the company for me to be a programming lead.
I see. So, the people around you put in a good word for you, and you were given a chance at a young age.
Let's see… It was about seventeen or eighteen years ago, I think. At the time, there were a lot of 3D graphic games in America. Back then, the Super Famicom (Super NES) system was synonymous with games in Japan.
Right. I saw these 3D games from overseas, and they looked incredibly interesting. So I said, "In the future, people will be able to play 3D games in Japan the way they're doing overseas, so take me off the current development projects and let me research 3D on my own."
I was. So I started researching 3D by myself. Then, before long, the PlayStation system came out. Finally, there was an environment in which I could make 3D software, and I became the director of the project team. After that, I left the company and formed LEVEL-5; the members of the team who had worked with me became its nucleus.
Above all else, I wanted to do something new. For that reason, I thought it wouldn't be enough just to stay at the company and take orders, but I didn't think I'd be able to go independent. Just then, by chance, I happened to form a connection with SCE,16 and they asked me if I'd try making software for this new piece of equipment, the PlayStation 2 system, which hadn't yet been released. When I asked them to let my team do it, they told me, "Well, set up a company." So I decided to set up a company. 16 SCE: Sony Computer Entertainment, Inc.
LEVEL-5 means "five stars" in school report cards. A five in school report cards is used as a metaphor of the highest mark possible, and that's the sense in which we used it. So, it signifies our ambition to make high-quality, five-star software.
So when you began your company, you included your determination to make things that the game players of the world would value in its name. To be more accurate, then, you didn't intend to go independent to begin with; in a sense, the company was formed because someone gave you a little push.