Yoshizumi-san, the producer of the Tales1 series, is here today from Namco Bandai Games2. Thank you for coming. 1Tales series: A series of RPG games whose titles begin with “Tales of”. 2Namco Bandai Games Inc.: The company formed in 2006 when Bandai Co., Ltd. merged with Namco Ltd. Headquarters: Shinagawa Ward, Tokyo.
It’s a pleasure to be here today. Everyone on the staff developing Tales of the Abyss3 for the Nintendo 3DS system is having a great time. They say it’s a rewarding hardware to develop for. 3Tales of the Abyss: An RPG originally released in 2005 and bearing the unique genre designation of “RPG of Discovering the Meaning of Life”. EU release on the Nintendo 3DS system is scheduled for late 2011." should now read "EU release on the Nintendo 3DS system was on November 25, 2011.
Thank you. I would imagine that everyone on the development staff is full of curiosity and feels as if they have got their hands on a new toy. I hope you will continue to experiment with it. (laughs) Something we always keep in mind when making new hardware is how it becomes incrementally difficult to generate fresh surprises with existing hardware as time passes. We developed the Nintendo 3DS system to release developers from any feeling of constraint.
Yes, it is very rewarding work. We reflect the opinions that Nintendo’s software and hardware teams pass back and forth, and we listen to the software developers and include their thoughts as well. There’s something I would like to ask from our position as the hardware developer. What was your impression when you first saw the Nintendo 3DS system?
The first thing that I was interested in was the graphics. The moment I first laid eyes on it, I was stunned. My wish all these years developing games for the Nintendo DS system had suddenly been fulfilled.
I had heard reports that our Licensing department, which is in charge of contacting software developers, has received many comments to the effect that some games couldn’t be made for the Nintendo DS system because of graphics limitations, so we wanted to do something about that. And I think we did that with the Nintendo 3DS system. Based on the developers’ demands, we also prepared a ROM with lots of memory space so they can pack in the necessary graphics data.
That’s right. To the players, it’s simply a matter of which looks better graphically, home consoles or handhelds, regardless of the details of hardware performance.
Exactly. I’ve always been careful about that and felt sorry when we couldn’t give them more.
Now I’d like to ask about the Tales series. How many years has it been since it started?
It started in 1995, so that’s 16 years. It started on the Super Famicom system. Namco didn’t have many RPGs back then.
Namco started primarily in arcades, so while you had a lot of action and racing games, you didn’t have RPGs.
Right. I wasn’t involved with development back then. I was in charge of promotional activities, and I wanted to bring out an RPG as our own original brand. Then, 15 years ago, we released Tales of Phantasia4. It was actually done one year earlier, but it wasn’t any good, so we spent a year remaking it. 4Tales of Phantasia: An RPG released for the Super Famicom system in Japan in December 1995. The first game in the Tales series.