Thank you very much for joining me today.
Now, I’d like to get things started by talking about THEATRHYTHM FINAL FANTASY1. I recently had the opportunity to talk to Hazama-san2, the producer of the game, and I really felt like you were his mentor, Nomura-san. 1 is a rhythm-action game, which will be released in Europe in summer 2012. 2 Ichiro Hazama works for Square Enix. He is the producer of .
I got the impression that, for Hazama-san, you are someone who provides guidance during the creative process. How did you feel when he told you about the idea for THEATRHYTHM?
Ah, I see. You mean that the people who usually make games couldn’t have come up with an idea like that?
Yes, because most people approach games from a different perspective. Hazama-san, on the other hand, started out with the idea of “I want to use existing visuals to make a game”. I thought that was a really interesting concept, and I encouraged him to go ahead with it.
I felt that Hazama-san found your words very supportive. I also remember him saying something to the effect of “creators are amazing people. They walk their own path, and though it is sometimes dark and difficult, they always believe that they will reach their goal. I have a long way to go before I’m able to do the same, but I really respect and admire those people.” I found that very interesting.
I think it’s always interesting to talk to someone who has some characteristic or quality that you don’t. When I spoke to Hazama-san, I really felt that he had something I lacked.
Well, there are various game events held every year, and I make a habit of watching players’ reactions to the titles that are presented there. The queue to play the first trial version of THEATRHYTHM was unbelievable. Lots of people wrote things like “It was such fun”, and “I kept queuing over and over” on blogs and Twitter, so I felt there was a really good response from day one. I realised that actually playing the game really improved the impression people had of it.
So you believed it was better for people to have a hands-on experience of the game, did you?
I do, yes. Obviously, I watch them play the games themselves, but I like to watch their responses to promotional videos as well. Watching such reactions is a way of understanding which parts of a game resonate with the audience, so I’ve started doing it at every possible opportunity.
There are always going to be discrepancies between the reactions you want players to experience and the ones they actually have, and correcting such discrepancies is something that must be done on an almost daily basis. Is that conventional practice for you and your team, Nomura-san?