You don’t allow anyone to say, “If the player presses a button here, the game can’t respond.”
That’s a sense of values that the core members of Team Ninja share. In making video games, there’s often talk about how the game can’t respond even when players press certain buttons because the animation can’t accommodate that action. (laughs)
There are times when due to game conditions they can’t use certain controls. If they input something, though, that’s because that scene made them want to, so the game has to respond. I say that if you really don’t want them pressing buttons, first make that clear.
Is Team Ninja set up so that everyone shares and discusses such mindsets and rules? Or is there someone who keeps an eye on quality and offers opinions?
In my second or third year at the company, I became involved with Ninja Gaiden, and when my senior co-workers’ and my own opinions were reflected in the game, midway through, the game suddenly started to feel great. For example, we solved everything without changing a single line of programming, but rather by changing the motion.
Oh. Sometimes everything is going to waste because of the timing between motions. That’s a good experience for one so young.
It is no sure thing that someone in their second or third year in the gaming industry will have the chance to learn that, no matter how hard they work.
That’s right. You often use the word “fate,” and I feel fate is at work in my life and in all sorts of things. I’m careful to value my relationships with those around me.
A group that makes something is a group of dedicated individual craftspeople. Iwata Asks - Metroid: Other M, I could clearly tell that you were all dedicated craftspeople. Members of highly dedicated groups sometimes conflict with each other the harder they work. How do you get over that?