Since taking charge of projects, what kind of games have you made and what did you think along the way?
Within Team Ninja, my role was often about porting an already existing game and adapting it to expand the audience. I built on previous material, but I didn’t just copy it. I had to make sure it had a value of its own and satisfied those who had played it. If the players can’t tell what has changed, they won’t buy it.
That’s right. As a developer, you may want to fix or improve something, but you worry it won’t get across to the players. If you look at Super Mario Galaxy 210, the iconic element of that game is that you can ride Yoshi. 10Super Mario Galaxy 2: An action game released for the Wii console in May 2010 in Japan.
When Super Mario Galaxy 2 followed Super Mario Galaxy11 and Mario appeared on the screen riding Yoshi, it made quite a different impression than its predecessor. 11Super Mario Galaxy: An action game released for the Wii console in November 2007.
If you say, “You can do different things on this planet,” but at a glance it looks the same as a level in the previous game, the players won’t understand. I learned that from the way you presented Super Mario Galaxy 2. I was also in charge of the Nintendo DS game called Ninja Gaiden Dragon Sword.12 I wasn’t working on it at first, though. They brought me in part-way through, saying, “It isn’t going very well, so fix it!” 12Ninja Gaiden Dragon Sword: A ninja action game released for the Nintendo DS system in March 2008 in Japan.
How games enter into your life is different for home and handheld systems. Basically, you play a home console in your leisure time and can sit down in front of the television and concentrate, whereas with a handheld, you walk around and play a bit in spare moments or before you go to bed.
That’s right. I was excited about releasing DEAD OR ALIVE Dimensions for the Nintendo 3DS system in order to make up for that previous experience. I got this rolling all on my own, and I think I was able to properly pull off the kind of gameplay that I had in mind for a handheld game system.
You were able to make DEAD OR ALIVE the way you always thought it should be for a handheld. Besides Ninja Gaiden, were all the games you worked on for home consoles?
The game tempo and everything changes. The timing where you play changes, so what elements you need to insert between them with that tempo change.