The Contrast Between Fear and Release
To explore that a little further, when fans enter an organisation, they understand and love that company’s products excessively, so their attitudes veer away from those of other people. That is a challenge for many groups of software developers today. But I feel like that doesn’t happen much at Capcom. You are able to maintain the core appeal of the game without wavering from its essence.
A group that can say, “This is what we’re good at,” is appealing. I often hear these days that games out of Japan are finding less favour around the world than they used to, but Resident Evil has continued to find acceptance all over the world.
On the other hand, from our point of view, Nintendo’s games are so solid that we’re always looking for what we can learn from them.
There is all kinds of entertainment out there, but there’s a fine line between stability and being stuck in a rut. If you keep making the same thing, people will get sick of it. If you create something perfectly comfortable, they will say it’s the same old thing, but if you grow too adventurous, they will say it’s changed too much. This is a dilemma all developers face when making a game in a series.
Nintendo’s team that works on the Super Mario Bros. series14 gradually changes hands from one generation to the next. When team members representing various generations gather, they talk about the Iwata Asks: Super Mario Galaxy The same is true for the Legend of Zelda series.15 I’m certain Resident Evil has its own essence, and as generations change and more people become involved with it they have carried it on and added new elements to it. How would you express the essence of Resident Evil? 14Super Mario Bros. series: The first game in the series was released for the Family Computer (Famicom) system in September 1985 in Japan. 15The Legend of Zelda series: The first game was released for the Family Computer Disk System in February 1986 in Japan.
In a word, “fear.” But fear alone isn’t enough. I think one reason so many people have liked Resident Evil for so long is that we’ve been able to provide a high level of quality when it comes to game elements such as graphics and sound. I think Resident Evil: Revelations is a good opportunity for us to appeal to a wider audience since it is a completely new game outside the numbered series.
It’s interesting how many women have said, “I don’t like this because it’s scary,” while they were still gripping the controller and playing the game. I wonder why that happens so much. I feel like that may be a clue to the secret of Resident Evil’s success.
Maybe women have a higher tolerance for horror. (laughs) Many movies and graphic novels are geared toward women. Resident Evil’s appeal, and the appeal of the horror genre in general, lies in a fear of the unknown. Part of the game’s fun is encountering opponents and fighting them, but the real thrill of a horror game is what leads up to that - that creepy atmosphere in which you think, “Something might lunge out of there...”
Yeah, it’s simply scary. Scary, but you can’t stop. I suppose that has something to do with the pleasure you feel when released from fear.