If you do a rough job on a series like Tales - a series that has enthusiastic fans - their enthusiasm can turn against you. What have you done to avoid that?
It isn’t always best to listen only to the fans’ opinions and demands and do whatever they want. Our job is to surprise fans in a good way, so we can’t just listen to their opinions. We have to betray - in a good way - their expectations. We have to satisfy their unexpressed desires. We want them to take the game and say, “Yes, yes, this is what I wanted!”
But that is a two-edged sword. You run the risk of them saying, “This isn’t what I want from Tales!” If you adopt a conservative stance, however, it will dwindle away. How have you dealt with this for 15 years when it comes to Tales?
We are sensitive to the voices of the fans. But I don’t think our work is simply realising what they want. You don’t make video games by majority vote.
And we live in an amazing time in which the voices of the fans are delivered directly over the Internet. You get words of praise, words of rebuke, and criticism, and you can see what surprised people in a positive way. But while our work is essentially making something that isn’t already out there, if you pay too much attention to those opinions, you will worry about them.
The younger staff members are especially prone to that. I would guess that your most important work with regard to Tales is facing those younger staff members who work only to satisfy the customers’ demands and saying, “That alone won’t surprise them.”
When a game delivers pleasant surprises, the players can’t help but grin. I think high quality entertainment does that over and over. If everything rolls along like clockwork, it isn’t satisfying.
But every time you believe you’ve taken the right path and what you’ve made goes out into the world, you feel like praying, right?
It always is. That’s because it’s a battle against the unknown. You’re releasing something you’ve thought your brains out over, but you don’t always hit the target when it comes to the players’ responses. But if you make something by majority vote, it won’t be any fun.
That’s right. People always talk about surveys and marketing - and you can make good use of such things - but when making something, while you may use such things for reference, they alone aren’t enough. I usually hang out in the shops all morning on days when a game in the Tales series goes on sale. I’m scared to see whether it will really sell. I feel that way until I see customers actually buying it.