Square's Intentions
Back when you started out as a director, Nomura-san, how did you establish your own style in terms of what a director should be?
The first directors I worked for were Sakaguchi-san and Kitase-san10. I think those two had a big influence on me. When it comes to battle planning, I think I’ve been influenced by (Hiroyuki) Ito-san11, who was the director of FFIX12. My other influences include Monolith’s13 (Tetsuya) Takahashi-san14. He was in charge of graphics at Square, and looked after me in the early stages of my career. I imagine that those four would be my “seniors”, as it were. 10 Yoshinori Kitase is a producer in Square Enix’s 1st production department. He has worked on a large number of projects dating back to the Square era, including Final Fantasy VII. 11 Hiroyuki Ito is a game creator who works for Square Enix. He has worked on a large number of titles, and directed FFIX and FFXII. 12 FFIX refers to Final Fantasy IX, the ninth game in the series, released in July 2000 (in Japan). 13 Monolith refers to Monolith Soft, Inc., a game developer based in Meguro, Tokyo. 14 Tetsuya Takahashi is a game creator who worked for Square. He left the company in 1999 and established Monolith.
So you absorbed everything you could from these four “seniors” before becoming a director yourself?
I personally believe that a leader’s main role is to tell his team what their goal is, and to ensure that they believe good things will happen if they reach that goal. When I listen to you speak, Nomura-san, it sounds like you are a leader who can make your team understand and believe in what they have to do.
But even a “visual type” like you doesn’t just visualise a series of still images. You also have to think about how things like combat would work, don’t you?
I see. So because you have the complete picture in your mind, you can say “this bit’s different” or “this bit’s fine” and gradually make your vision a reality. You have a complete model image to work with from the beginning and to base your work on.
I think that’s why the staff say it really helps when I make a promotional video.
So your promotional videos are not just for customers. You also use them to make presentations to staff? I suppose they act as moving spec sheets, in a way.