Dragon Quest Changed My Life
For this first interview, I'm talking to Hino-san of LEVEL-51, the company that's working on Professor Layton and the Mask of Miracle, a game scheduled to be released on the same day as the Nintendo 3DS system in Japan. Hino-san, thank you for coming today.
I first took an interest in this world in the fourth year of primary school. At the time, there was a computer game world called micon2. Through it, I discovered that this was what was used to make games, and I started reading books and magazines, thinking that someday I wanted something like that. 2 Micon: A Japanese term which is an abbreviation for microcomputer.
When you were in the fourth year of primary school, I must have been in my first year at college. The word pasokon (personal computer in Japanese) didn't yet exist then.
No, it didn't. Even now, something that really left an impression on me was an article about a computer game called Wizardry3 that ran in a certain magazine. There was a screenshot of a treasure chest with the words "What will you do?" written by it. But at the time, Space Invaders4 was virtually the only thing of that nature known widely in Japan. We really didn't know much about computer games then, and I was a kid: I didn't have any idea about what to do with a keyboard. So to me, it was like "What do you mean, 'What will you do?' What SHOULD I do…?!" (laughs) 3 Wizardry: A 3D dungeon RPG for the personal computer, released in 1981. Known as the ancestor of computer role-playing games. 4 Space Invaders: An arcade game released in 1978.
Even if you knew about the lever and buttons from Space Invaders, when you heard "What will you do?" from a computer game, you had absolutely no idea what to do. Am I right?
Absolutely. So I was very intrigued. I thought, "How in the world do you play this game?!"
In other words, you saw that screenshot and got all excited imagining how it might be played, and that's really where you got your start.
That's right. I was in my first year or so at secondary school when I actually bought a computer.
I saved up the money I got for New Year's and finally managed to buy one. (laughs) I have lots of relatives, and at New Year's, at least, I could really rake it in. (Note: It is customary in Japan for children to receive money gifts ("Otoshidama") by their parents and relatives during the first few days of the New Year.)
I see. So, if you hadn't had a lot of relatives, it's possible that the world might never have seen the Professor Layton series.5 (laughs) 5 The Professor Layton series: Puzzle-solving and Adventure. The first game in the series, Professor Layton and the Curious Village was released for the Nintendo DS system in February 2007 in Japan and was followed by three subsequent games. (In Europe three games have been released so far.)