What was your first impression of the Nintendo 3DS system, Enomoto-san?
By having that perception of depth, it's probable that projected images will acquire more of a feeling of space. We were really interested to hear what would happen when we showed this to everyone on the "PES" team.
Before now, when we structured football games, the only way to add a feeling of perspective was to change the size of the shadows. 3D goes beyond that form of expression.
When the pictures actually began to move in 3D, what sort of response did you and the people on your team feel?
The truth is, there was a blind spot: originally, in order to make the game system for "PES" perform smoother, we hadn't drawn the turf on the pitch to be seen on a 3D Screen. Adjusting that for the Nintendo 3DS system was quite a challenge.
You mean, you needed power in places you hadn't expected. To begin with, moving 22 players on a portable game device must have been quite a challenge.
When you saw it in 3D and now could sense depth, was there something that you, the people making the game, found interesting?
In this game, you can enjoy 3D football from five perspectives, and you can also set it to a first-person perspective, which is very close to the athletes' line of sight. It feels as though you're standing on the field; I think the sense of tension you're able to feel around you is something the 3D made possible.
So you have the usual perspective, where you have a bird's-eye view of the whole game, but as a new challenge, on Nintendo 3DS, there's also a perspective where you yourself are on the field.
That's correct. From that first-person perspective, when the athletes clash on the field, it feels far more real than it ever has before. Football is a fierce sport, you know; bodies collide. Of course, to be honest, when we put in a first-person perspective camera, to make use of the 3D, effects we hadn't seen coming were produced as a result.
When you changed the location of the camera and expressed the action that way, it changed the way you saw things, even the things you'd made in the usual way.