Please allow me to change the subject a little. What did you think of Nintendo 3DS when you saw it for the first time?
I’d heard it was stereoscopic, but I imagined the effect would be more subtle. I was really surprised at how solid and three-dimensional everything looked.
Now, this is a thought I had when I saw the Kingdom Hearts game you made for the Nintendo DS as well: you’re one of these people who isn’t comfortable unless you’re making as much use as possible of a console’s features, aren’t you?
I remember thinking the same when I saw The World Ends With You20. I think it’s therefore fair to say that your fans are thinking “what is Nomura-san going to do with Nintendo 3DS?” 20 The World Ends With You is an action RPG released for the Nintendo DS in July 2007. Tetsuya Nomura was the main character designer and creative producer.
I suppose so... With a brand new title like The World Ends With You, you can be really adventurous and try all sorts of new things. When I think of Kingdom Hearts’s fans, however, I know I can’t go that far. Instead I’ve tried to find ways of using the new features wherever it seems possible. The thing I’m happiest about with Nintendo 3DS is that it supports analogue controls. Analogue controls are really important for action games, so this was a big relief for me.
That’s right. The Nintendo 3DS system is a really bold machine, and the stereoscopic graphics give an incredible feeling of depth. That’s why the visuals are so dynamic. Free-flowing action was actually the first feature I wanted Kingdom Hearts 3D to have.
Yes, it was. This idea was born from the fact that the Nintendo 3DS system has both stereoscopic graphics and analogue controls. In fact, staff who’ve been working on this latest game now complain that the movements in older games like BBS21 and KH II are too slow. They say things like “once you’ve experienced the 3D free-flowing action, you can’t go back”, and “a Kingdom game where you can’t jump-kick off the walls just isn’t a Kingdom game.” (laughs) 21 BBS refers to Kingdom Hearts: Birth By Sleep, an RPG released in January 2010 (in Japan).
So even your own staff said they couldn’t go back to enjoying a previous title after experiencing the free-flowing action in this one! But was it difficult to build a game using such dynamic visuals?
It certainly wasn’t straightforward. Because you can now kick off a wall to jump as far as you like, we had to make maps that are much bigger than in usual Kingdom Hearts games. These jump-kicks are also a little difficult to control, but...they’ll make you laugh! You won’t believe how far you can jump! (laughs)
I did, but then I thought it’s probably a good thing that it’s funny. What’s more, learning how to control moves like that is part of the fun of an action game.