Yes. Fundamentally, the AI is an absolute necessity. Honestly, I think computer AIs today are still far from their ideal form in all current video games throughout the world.
It's true that, while the rendering on graphics is now so good they might as well be photographs, AI still has quite a ways to go in comparison.
That's why people tell us that it's more fun to play against other people. Actually, in "PES", the AI is basically geared towards defence. It's a football game: if players get sent-off one after another and it turns into a match of 10 against 8, it won't be football anymore. So first of all, the balance of how to mount an offense without letting them destroy the defence is important. One other thing that's important with AIs is the animation of the athletes. We have a motion capture studio at the company, and we've taken captures of the development staff's movements, to use for the motions for the techniques.
We have asked J. League (Japanese football league) members and professionals for help before, but we can't have them do things that are too dangerous over and over again, and we can't do retakes the way we'd like to.
In the end, the persistence of that repetition, the passion and the sheer amount, change the quality of the game.
That's right. It really is a question of where to compromise. We can modify the captures after we've taken them, but it's better to just capture them again.
I'm sure there are some very good football players on your staff, but even so, that's really something. I feel as though motion-capturing staff over and over again might sound strange to some people. (laughs)
Since the goalies dive many times, it may be dangerous for a pro to do it as they might get hurt. It’s also something that would be rough on them physically. But our staff can take turns to do such things one after another to do as many captures as we like.