Do you determine all on your own which direction to take with each new instalment?
No, first I gather ideas. In the case of Tales of the Abyss, Higuchi-san6 - the director - and I thought we wanted to do something involving a good-for-nothing who saves the world and his comrades, all the while saying, “Aw man, what a pain…” Sort of like Ikebukuro West Gate Park.7 (laughs) 6Mr. Yoshito Higuchi: A member of Namco Bandai Games Inc. Chief director of such games as Tales of the Abyss and Tales of Symphonia. 7Ikebukuro West Gate Park: A series of fiction novels published in Japan by Ira Ishida featuring the main character Makoto Majima and set in Ikebukuro, Tokyo.
The characters in Tales of the Abyss include the main protagonist Luke and Asch, who are just like two sides of a coin. The world revolves around the relationship between these two. Two or three of us make a foundation for what we want to convey to the players regarding the story and characters.
I suppose it wouldn’t hold together if more people did that. After establishing those core elements, you dole out the work.
The ones who establish the original core of the game select from among the new suggestions.
What process is important in breathing the essence of the series into one of the games?
I think every long series has an essence. Without that, there is no unique quality bearing it along. What in your eyes determines the essence of the Tales series? Have a number of the same people been working together in the Tales development studio, so that what they make naturally turns out to have the Tales flavour?
Yeah, but the way we make the games hasn’t changed for a long time. Even when the staff did change, certain key elements were passed on. Right now, Baba-san8, who made Tales of Graces9, is often central to development. At first, his output didn’t feel quite right, but now it feels just like Tales should. 8Mr. Hideo Baba: Producer of Tales of Graces. 9Tales of Graces: An “RPG to Know the Strength to Protect” released for the Wii console in Japan in December 2009.
After 15 years, Tales fans have found their way onto the workforce, but I feel like what fans value and what developers value aren’t the same.