What did you think when first approached about the Nintendo 3DS system?
I wanted to make a fighting game for a handheld. When I first heard the specs for the Nintendo 3DS system and found out that the connectivity wasn’t burdensome, I knew right away that it was right for a fighting game. I had a stockpile of ideas and thought I might be able to do something new with DEAD OR ALIVE.
With a fighting game, a fight breaks out when two people meet, so the more connections between people there are, the more kinds of play arise. Beginning with StreetPass, the Nintendo 3DS system has all kinds of avenues for connecting people. If it’s difficult to battle at a game arcade or over the Internet but you have StreetPass, it’s easier to play, so you can once again experience fighting someone.
Basically, fighting someone is fun, but differences in skill rapidly open up and those who get left behind lose motivation. With StreetPass, however, the threshold is lower.
Yes. The StreetPass mode for this game is called Throwdown.15 You can fight against a computer with AI which keeps the fight record of someone you have encountered via StreetPass, and then fight it one time. I hope players will experience fighting all kinds of people that way. One other feature of gameplay that we tackled was Tag Challenge16, in which you pair up and fight opponents. The way fighting games are designed makes players’ skill levels apparent. So if you battle someone at a different skill level, the matches can easily become one-sided. In times like that, players can enjoy a situation different from a regular face-off by forming a pair to defeat the computer. 15Throwdown: A mode in which you receive a challenge from a player you have encountered via StreetPass. Then you can fight a computer with AI based on that player’s fight record. 16Tag Challenge: A mode in which you form a pair and fight a strong opponent.
It must have been hard to nail the frame rate.17 17Frame rate: The number of times in one second that the image on the screen is refreshed.
Yes. Players who really like to throw themselves into a fighting game can turn off the 3D display and play in 2D at 60 frames per second (FPS) - twice that of the 3D.
So there’s a way to enjoy the characters in 3D, or you can tackle the fighting aspect of the game at 60 FPS.
We leave the choice up to the players, but I think we provided some good options.
The staff members who have worked on games for a while say that it’s the biggest surprise they have had since the jump from sprites18 to 3D modeling. Once you actually see it, you feel like you can touch the images. 18Sprite: A way of integrating characters and background using hardware. This method was used in the Famicom and Super Famicom systems.
Yes. Take the popular movie Avatar19, for example. Beforehand, many people thought they wouldn’t take to characters that were blue like that, but when they saw them in the movie theater, they immediately fell for them. I think that’s because of the increased sense of reality created by 3D images. What you see through that window will seem completely different, like those female fighters aren’t just showing on a screen, but are actually there. 19Avatar: An American movie directed by James Cameron and released in 3D in 2009.