Ah… That was what I most wanted to ask you, Iwata-san. (laughs)
So Hino-san, you must personally determine the company direction as you do business. On the other hand, I'd assume that part of the function of your team is to fill in the blanks for you, show you things you can't see on your own. Which parts do you decide on your own, and which do you discuss with others before deciding?
But you've come up against the limits of what you can do on your own, haven't you?
I really do think it's a special case. Normally, someone says, "I'll leave this part to you," and that's how jobs are distributed, but LEVEL-5 doesn't work that way. What generally happens is that I do all sorts of things, and I gradually need more hands than I've got. When that happens, someone says, "Okay, then, I'll do this bit," and picks up the job I've dropped. At first, they started doing it to sort of clean up after me, but before long it created a division of roles inside the company, and those finally turned into legitimate departments.
I see, yes, that is interesting. I think many people wonder how you manage to turn out so many things at such a fast pace. The things you want to do, the things you can do, and the things you have to do. Striking a balance among those three is one part of management, and it seems to me as though you're living your life being faithful to the things you want to do.
Of course, there are limits when it comes to doing everything you want to do all by yourself, and it's only natural that you'll lose your grip on a few of them. But the people on your team follow you, gathering the jobs you've dropped, and they enjoy themselves while they're at it. That may be because there are a lot of people around you who think, "Hino-san's taking us to a world we couldn't reach by ourselves."
There's a mountain of jobs piled on the table, and everyone starts taking jobs even without being ordered to, and before you know it, the mountain is gone. From the standpoint of an organisation, that's one ideal. That said, in practice, it's fairly difficult, so we create organisations and divvy up roles. In your case, though, you don't determine the roles beforehand. Instead, everyone else thinks about what he or she would have to do in order to get the organisation to where you, Hino-san, want to take it.
Certainly, as far as organisational development processes are concerned, I think that one's fairly unique.
In the beginning, I handled the advertising as well. But we got more and more publicity jobs, so someone would raise his hand and would begin to do new things, using what I'd done previously as a foundation to work from. That became a flow of sorts, and what was first done on an individual level has become an organisation. It really does feel exactly like that.
In what's known as big company syndrome, when organisations are divided mechanically, it gets easier for the divisions to blame the parts they can't do perfectly on each other, or to look out only for one's own organisation. But what you've just told me is the polar opposite of big business syndrome: the ultimate goal is to create the things you wanted to do, to get them out into the world, and to have them accepted there. To make that happen, all the jobs on top of the desk have to be gone, and that's the common mindset among all members of your team.
One other important thing is whether or not you are grateful to and respect the people around you. The organisation doesn't crumble even though you stick to your guns about what you want and run straight towards it, and I think the secret there is that your feelings of gratitude and respect towards the people who pick up the jobs for you get through to them. I think that's a relationship that's first established when they realise, "Hino-san acknowledges us."